Wtórnik listu przewozowego jest dokumentem, który służy przede wszystkim nadawcy przesyłki. Stanowi on potwierdzenie nadania towaru oraz zawiera istotne informacje dotyczące przesyłki, takie jak dane nadawcy, odbiorcy, opis towaru, wymiary, wagę, a także warunki transportu. W praktyce, nadawca korzysta z wtórnika do monitorowania statusu przesyłki oraz jako dowód w przypadku reklamacji lub zgłaszania nieprawidłowości w dostawie. Zgodnie z międzynarodowymi standardami transportu, takimi jak Konwencja CMR, wtórnik pełni kluczową rolę w procesie logistycznym, zapewniając przejrzystość i odpowiedzialność stron. Dobrą praktyką jest, aby nadawca zachował kopię wtórnika, co może okazać się niezbędne w przypadku sporów. Dlatego znajomość funkcji tego dokumentu jest niezbędna dla każdego, kto zajmuje się organizacją transportu.
Odpowiedzi wskazujące na odbiorcę, przewoźnika czy kontrolera jako głównych beneficjentów wtórnika listu przewozowego opierają się na nieporozumieniu dotyczącym roli tego dokumentu w procesie logistycznym. Odbiorca, mimo że oczekuje na dostawę towaru, nie korzysta z wtórnika w takim samym zakresie jak nadawca. W praktyce, odbiorca posługuje się innymi dokumentami, takimi jak list przewozowy pierwotny, który jest zazwyczaj dostarczany przez przewoźnika. Z kolei przewoźnik jest odpowiedzialny za transport towarów, ale jego głównym dokumentem jest oryginalny list przewozowy, który potwierdza przyjęcie ładunku. Wtórnik nie ma na celu bezpośredniego wspierania działań przewoźnika w ramach przewozu. Z kolei rola kontrolera, który mógłby być postrzegany jako osoba nadzorująca proces transportowy, również nie odnosi się bezpośrednio do wtórnika. Kontrolerzy mogą wykorzystywać różne dokumenty transportowe, ale wtórnik listu przewozowego nie jest dedykowany do ich celów. Typowym błędem przy podejściu do tego pytania jest mylenie funkcji dokumentów transportowych i ich przeznaczenia w całym procesie logistycznym. Właściwe zrozumienie tego tematu jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.