Odpowiedź FOB (Free On Board) jest poprawna, ponieważ w ramach tej formuły INCOTERMS 2010 na kupującym spoczywa obowiązek zawarcia umowy przewozu towaru oraz poinformowania sprzedającego o szczegółach związanych z transportem, takich jak nazwa statku, miejsce załadunku oraz termin dostawy do portu. Z kolei sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia towaru na statek w porcie załadunku oraz do dokonania odprawy celnej eksportowej. Jest to istotne w kontekście międzynarodowego handlu, gdzie dokładność w komunikacji i przestrzeganie ustalonych procedur są kluczowe dla minimalizacji ryzyka utraty towaru czy opóźnień. Przykładowo, w przypadku transportu kontenerów morskich, sprzedający powinien zorganizować odpowiednią dokumentację oraz zapewnić, że towar dotrze do portu w stanie gotowym do załadunku, co jest kluczowe dla efektywności całego procesu logistycznego.
Odpowiedzi FCA, EXW oraz DAP w kontekście przedstawionego pytania są niepoprawne, ponieważ każda z tych formuł INCOTERMS 2010 ma inne obowiązki dotyczące przesyłki. W przypadku FCA (Free Carrier), sprzedający odpowiedzialny jest za dostarczenie towaru do wskazanego miejsca, ale nie ponosi odpowiedzialności za umowę przewozu ani za załadunek towaru na statek. Oznacza to, że na kupującym spoczywa obowiązek organizacji transportu, co różni się od sytuacji w FOB. Z kolei EXW (Ex Works) oznacza, że sprzedający dostarcza towar w swoim zakładzie, co stawia całą odpowiedzialność za transport i odprawę celną na kupującym. Taka forma jest najkorzystniejsza dla sprzedającego, ale nie odpowiada wymaganiom pytania. Z kolei DAP (Delivered At Place) przewiduje, że sprzedający odpowiada za dostarczenie towaru do określonego miejsca docelowego, co również nie odpowiada opisanymi obowiązkami transportowymi nałożonymi na kupującego w pytaniu. Typowe błędy, które mogą prowadzić do mylenia tych terminów, to brak zrozumienia, jak różnią się obowiązki sprzedającego i kupującego w różnych formułach INCOTERMS. Kluczowe jest, aby dokładnie analizować dokumentację oraz zasady odpowiedzialności zawarte w każdej z tych form, co jest niezbędne dla skutecznego zarządzania łańcuchem dostaw.