Areometr jest specjalistycznym narzędziem stosowanym do pomiaru gęstości elektrolitu w akumulatorach kwasowych. Gęstość ta jest bezpośrednio związana ze stanem naładowania akumulatora; wyższa gęstość elektrolitu zazwyczaj wskazuje na pełniejsze naładowanie. W praktyce, pomiar gęstości wykonuje się poprzez zanurzenie areometru w elektrolit i odczytanie wartości na skali. Wartości te powinny mieścić się w określonych przedziałach, co pozwala na ocenę stanu naładowania oraz określenie konieczności doładowania akumulatora. Używanie areometru jest zgodne z zaleceniami producentów akumulatorów oraz normami branżowymi, które podkreślają konieczność monitorowania gęstości elektrolitu jako kluczowego wskaźnika zdrowia akumulatora. Znajomość i umiejętność korzystania z areometru jest zatem istotną kompetencją w zarządzaniu systemami zasilania w podstacjach trakcyjnych, co wpływa na niezawodność i efektywność całego systemu energetycznego.
Wybór innych narzędzi, takich jak watomierz, omomierz czy amperomierz, na pierwszy rzut oka może wydawać się sensowny, jednak każde z tych narzędzi pełni zupełnie inną funkcję, która nie jest związana z bezpośrednim pomiarem stanu naładowania akumulatorów kwasowych. Watomierz służy do pomiaru mocy elektrycznej, co w kontekście akumulatora może być użyteczne przy analizie zużycia energii, ale nie dostarczy informacji o samym stanie naładowania. Omomierz, używany do pomiaru oporu elektrycznego, może być wartościowy w testowaniu połączeń oraz ocenie stanu ogniw, jednak nie potrafi określić, jak dobrze akumulator jest naładowany. Amperomierz mierzy prąd, co również nie odzwierciedla stanu naładowania akumulatora, gdyż może wskazywać na prąd ładowania lub rozładowania w danym momencie, ale nie ocenia efektywności jego naładowania. Stąd wybór areometru jako narzędzia do oceny stanu naładowania akumulatorów kwasowych jest wynikiem zrozumienia specyfiki działania tych urządzeń oraz ich przeznaczenia w kontekście monitorowania efektywności i trwałości systemów zasilania.