Odbojnice stosowane w sieciach trakcyjnych pełnią kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa oraz stabilności konstrukcji pod wiaduktami, gdzie nie ma konieczności podwieszania sieci trakcyjnej. Ich głównym zadaniem jest absorpcja energii uderzeń i ochrona infrastruktury oraz pojazdów przed ewentualnymi uszkodzeniami. Przykładowo, w przypadku ruchu pociągów o dużych prędkościach, zastosowanie odbojnic minimalizuje ryzyko uszkodzenia sieci trakcyjnej przez przejeżdżające pojazdy, co jest zgodne z normami bezpieczeństwa kolejowego. W praktyce, odbojnice mogą być instalowane na końcach stacji czy w miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji z innymi obiektami, na przykład w rejonach skrzyżowań z drogami. Dobrze zaprojektowane odbojnice, zgodne z wytycznymi branżowymi, nie tylko zwiększają bezpieczeństwo, ale także wydłużają żywotność sieci trakcyjnej, co jest ekonomicznie uzasadnione w dłuższej perspektywie czasowej.
Wybór niewłaściwych elementów do prowadzenia sieci trakcyjnej pod wiaduktami może prowadzić do licznych problemów zarówno w zakresie bezpieczeństwa, jak i funkcjonalności całego systemu. Cięgna, jako elementy nośne, nie są przeznaczone do stabilizowania sieci trakcyjnej w sytuacji, gdy nie ma potrzeby jej podwieszania. Użycie cięgien w tej roli mogłoby prowadzić do nieprawidłowego napięcia sieci, co w konsekwencji skutkowałoby niestabilnością oraz zwiększonym ryzykiem uszkodzenia. Z kolei wysięgniki, mimo że mogą być stosowane w innych kontekstach, nie są odpowiednie w przypadku braku konieczności podwieszania, ponieważ ich zadaniem jest wsparcie dla sieci w większych odległościach od elementów nośnych. Ramiona odciągowe również nie są właściwym rozwiązaniem, gdyż ich zastosowanie polega na stabilizacji sieci trakcyjnej w warunkach, gdzie istnieje ryzyko jej opadania. Te elementy są zaprojektowane do pracy w innej konfiguracji, a ich użycie w niewłaściwym kontekście może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Właściwe zrozumienie ról i funkcji tych komponentów jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności systemu trakcyjnego, co jest potwierdzone w standardach branżowych dotyczących projektowania i budowy infrastruktury kolejowej. Dlatego istotne jest, aby w każdej sytuacji dobierać odpowiednie elementy zgodnie z ich przeznaczeniem oraz z praktykami inżynieryjnymi.