Kategorie: Układy napędowe Układy hamulcowe i pneumatyczne
Hamowanie elektrodynamiczne, w przeciwieństwie do systemów rekuperacyjnych, wytraca energię elektryczną na elementach oporowych. W tym procesie energia kinetyczna pojazdu jest zamieniana na ciepło, które jest rozpraszane w elementach oporowych, takich jak rezystory. Przykładem zastosowania tego typu hamowania jest transport kolejowy, gdzie podczas hamowania pociągów energia kinetyczna jest przekształcana w ciepło, co skutkuje dezaktywacją ruchu bez zwrotu energii do sieci trakcyjnej. Tego typu systemy są szczególnie ważne w przypadku pociągów towarowych, które nie zawsze mogą wykorzystywać energię rekuperacyjną. Standardy branżowe, takie jak EN 50126 dotyczące niezawodności systemów kolejowych, wskazują na efektywność hamowania elektrodynamicznego jako kluczowego elementu w zapewnieniu bezpieczeństwa i stabilności operacji. Dobrze zaprojektowane systemy hamowania elektrodynamicznego znacznie zwiększają efektywność energetyczną, minimalizując zużycie energii przez zastosowanie technologii odpornych na wysokie temperatury generowane podczas procesu hamowania.