Kategorie: Budowa pojazdów szynowych Układy napędowe
W Polsce większość pociągów elektrycznych zasilana jest prądem stałym o napięciu 3 kV. Ten standard zasilania jest powszechnie stosowany w wielu krajach Europy Środkowej i Wschodniej, co wynika z historycznych decyzji podejmowanych w okresie elektryfikacji linii kolejowych. Prąd stały o napięciu 3 kV zapewnia stosunkowo prostą konstrukcję układów zasilania i napędu w pojazdach szynowych. Dzięki temu, systemy te są zazwyczaj bardziej niezawodne i łatwiejsze w utrzymaniu. Dodatkowo, prąd stały pozwala na stosowanie mniejszych i lżejszych transformatorów niż w przypadku prądu zmiennego, co jest istotne w kontekście ograniczeń przestrzennych w konstrukcji lokomotyw i wagonów. Warto również zauważyć, że prąd stały jest bardziej efektywny w przypadku krótszych odcinków sieci trakcyjnej, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla wielu tras kolejowych w Polsce, które często są stosunkowo krótkie i gęsto rozmieszczone. To wszystko sprawia, że prąd stały jest preferowanym wyborem dla wielu operatorów kolejowych w Polsce.