Elektryczny silnik trakcyjny prądu stałego jest kluczowym elementem wielu nowoczesnych systemów transportowych, w tym lokomotyw. Parametry przedstawione w tabeli, takie jak wysokie napięcie znamionowe oraz moc ciągła, są charakterystyczne dla silników o dużej wydajności, które muszą sprostać wymaganiom związanym z napędem pojazdów szynowych. Wysokie napięcie pozwala na efektywne przesyłanie energii elektrycznej na dłuższe odległości, co jest niezbędne w kontekście zasilania lokomotyw. Dodatkowo, silniki te są zwykle wyposażone w uzwojenia szeregowe, które zwiększają moment obrotowy przy niskich prędkościach, co jest istotne podczas ruszania. Przykładem zastosowania elektrycznych silników trakcyjnych prądu stałego są lokomotywy towarowe, które muszą ciągnąć ciężkie składy, osiągając przy tym wymaganą moc przy ograniczeniach związanych z infrastrukturą. Energetyczna efektywność oraz niezawodność tych silników sprawiają, że stanowią one standard w branży transportu kolejowego.
Odpowiedzi odnoszące się do spalinowych silników trakcyjnych czy prądnic pomocniczych prądu przemiennego są błędne ze względu na fundamentalne różnice w konstrukcji i zastosowaniu tych urządzeń. Spalinowe silniki trakcyjne wykorzystują energię chemiczną paliwa do generowania mocy, co w praktyce oznacza, że ich parametry będą inne od elektrycznych silników trakcyjnych prądu stałego, które operują na zasadzie przetwarzania energii elektrycznej. Dodatkowo, prądnice pomocnicze prądu przemiennego są używane do zasilania różnych systemów pomocniczych w pojazdach, ale ich charakterystyka techniczna nie odpowiada parametrom silników trakcyjnych. Z kolei elektryczne silniki sprężarki głównej lokomotywy, choć również elektryczne, są zaprojektowane do zupełnie innych funkcji i mocach pracy. Przy analizie parametrów silników kluczowe jest zrozumienie ich zastosowania oraz wymagań stawianych przez systemy, w których są wykorzystywane. Niezrozumienie tych różnic prowadzi do pomylenia rodzajów silników i ich właściwości, co jest częstym błędem w interpretacji danych technicznych.