Wybór wagonu samowyładowczego do transportu tłucznia kolejowego jest uzasadniony ze względu na jego konstrukcję, która umożliwia efektywne i szybkie rozładunku materiałów sypkich. Wagony samowyładowcze są wyposażone w mechanizmy, które pozwalają na wyładunek materiałów bez potrzeby ręcznego interweniowania, co znacząco przyspiesza proces transportu. W praktyce, takie wagony są często wykorzystywane w transporcie kruszyw, w tym tłucznia, ponieważ pozwalają na załadunek i rozładunek w krótkim czasie, co jest kluczowe w projektach infrastrukturalnych. Dodatkowo, zgodnie z normami branżowymi, stosowanie wagonów samowyładowczych redukuje ryzyko uszkodzenia towaru, co może się zdarzyć w przypadku niewłaściwego rozładunku. Przykłady zastosowania to transport tłucznia na budowy torów, gdzie szybka logistykę jest niezbędna do sprawnego postępu prac.
Wybór wagonów teleskopowych, cystern czy ponadgabarytowych do transportu tłucznia kolejowego jest błędny z kilku istotnych powodów. Wagony teleskopowe, mimo że są praktyczne w transporcie towarów o zmiennej wysokości, nie są przeznaczone do materiałów sypkich. Ich konstrukcja nie pozwala na efektywny rozładunek kruszyw, które wymagają specyficznych mechanizmów, takich jak te w wagonach samowyładowczych. Cysterny, z kolei, są projektowane do transportu cieczy, co sprawia, że nie nadają się do przewozu tłucznia, który jest materiałem sypkim i wymaga innej formy załadunku oraz rozładunku. Użycie cystern do przewozu kruszywa naruszałoby podstawowe zasady dotyczące transportu i logistyki. Wagony ponadgabarytowe są z kolei przeznaczone do przewozu ładunków o dużych wymiarach, co nie ma odniesienia do transportu materiałów sypkich takich jak tłuczeń. Często występuje błędne myślenie, że wagony przeznaczone do innych rodzajów transportu mogą być z powodzeniem stosowane do transportu kruszyw. Należy pamiętać, że efektywność transportu towarów sypkich zależy od odpowiedniego doboru wagonów, które spełniają konkretne wymagania dotyczące załadunku, rozładunku oraz zachowania podczas transportu.