W przypadku stwierdzenia przekroczenia wartości granicznej zużycia grubości obrzeża (Og) w monoblokowym zestawie kołowym należy
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Przetoczenie zestawu kołowego, o ile pozwalają na to średnice okręgów tocznych kół, jest standardową procedurą w przypadku stwierdzenia, że grubość obrzeża (Og) przekracza wartości graniczne. Przetoczenie polega na usunięciu zużytej warstwy materiału, co przywraca odpowiednie wymiary i parametry geometryczne koła. W praktyce, przetoczenie pozwala na dalsze użytkowanie zestawu kołowego, co jest korzystne zarówno pod względem ekonomicznym, jak i eksploatacyjnym. Wiele zakładów zajmujących się naprawą i konserwacją pojazdów oraz sprzętu ciężkiego stosuje tę metodę zgodnie z normami branżowymi, takimi jak ISO 9001, które podkreślają znaczenie jakości w procesie serwisowania. Dodatkowo, przetoczenie może zwiększyć trwałość koła i wpłynąć na poprawę osiągów pojazdu. W kontekście bezpieczeństwa, utrzymanie odpowiednich wymiarów obrzeża koła jest kluczowe dla stabilności i efektywności hamowania.
Hartowanie powierzchni obrzeża koła, nasmarowanie jego powierzchni oraz frezowanie zużytej powierzchni obrzeża nie są właściwymi rozwiązaniami w przypadku stwierdzenia przekroczenia wartości granicznej zużycia grubości obrzeża (Og). Hartowanie, czyli proces utwardzania stali poprzez szybkie schładzanie, może prowadzić do powstawania mikropęknięć i zmiany struktury materiału, co negatywnie wpływa na jego właściwości mechaniczne. Takie działanie nie rozwiązuje problemu zużycia, a jedynie może pogłębić istniejące uszkodzenia. Nasmarowanie obrzeża nie ma sensu, ponieważ smarowanie dotyczy głównie elementów ruchomych, a nie zużytych powierzchni, które wymagają przywrócenia geometrii. Frezowanie zużytej powierzchni obrzeża koła, choć może w pewnym stopniu poprawić jego stan, nie jest zalecanym działaniem, ponieważ nie przywraca odpowiednich wymiarów, a jedynie usuwa nadmiar materiału. Frezowanie może także prowadzić do dalszego osłabienia struktury koła, co zmniejsza jego wytrzymałość. Wszystkie te metody pomijają kluczowe aspekty praktyczne i techniczne, jakie niesie ze sobą proces przetoczenia, który w pełni odpowiada wymaganiom branżowym i zapewnia długotrwałe i bezpieczne użytkowanie zestawów kołowych.