Kwalifikacja: TKO.06 - Montaż i eksploatacja środków transportu szynowego
Z czego są wykonane wentylowane tarcze hamulcowe?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wentylowane tarcze hamulcowe najczęściej robi się z żeliwa szarego. To materiał, który świetnie znosi wysokie temperatury i jest stabilny wymiarowo. Fajnie, że żeliwo szare dobrze odprowadza ciepło, bo podczas hamowania temperatura może naprawdę urosnąć. W praktyce używa się tych tarcz głównie w osobówkach i autach sportowych, gdzie liczy się wydajność hamowania i safety. Żeliwo szare pasuje do norm branżowych, które mówią, że trzeba stosować materiały mocne i odporne na ścieranie. Dzięki temu tarcze dłużej wytrzymują i lepiej działają w trudnych warunkach. A poza tym, to żeliwo łatwo poddaje się obróbce, co pozwala na idealne wykonanie tarcz o odpowiednich wymiarach – to jest mega ważne w hamulcach.
Wybór materiałów do wentylowanych tarcz hamulcowych ma duże znaczenie dla ich działania i wytrzymałości. Propozycje użycia stali stopowych, plastiku czy spieków metalowych są trochę nietrafione, jeśli chodzi o hamulce. Stal stopowa ma swoje miejsce w różnych konstrukcjach, ale nie wytrzymuje tak dobrze wysokich temperatur i nie odprowadza ciepła jak żeliwo, co może skutkować problemami z przegrzaniem tarcz. Tworzywa sztuczne to już w ogóle nie to, co potrzeba – nie są wystarczająco mocne na takie obciążenia, a ich użycie mogłoby być niebezpieczne i prowadzić do awarii hamulców. Spieki metaliczne mają swoje zalety, ale nie są stosowane w produkcji tarcz ze względu na to, że nie wytrzymują dobrze zmian temperatury i mogą mieć problemy z trzymaniem klocków hamulcowych. Wiele osób się myli, myśląc, że każdy metal nada się na tarcze, a tu chodzi o to, żeby materiał był stabilny, wytrzymały i odporny na odkształcenia termiczne. To ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i skuteczności hamowania.