Debugger to narzędzie służące do analizy i diagnostyki programów komputerowych, które umożliwia programistom wykrywanie, identyfikowanie i usuwanie błędów w kodzie. Debugging to kluczowy etap w procesie rozwoju oprogramowania, szczególnie w przypadku programów napisanych w asemblerze, gdzie bliskość do sprzętu sprawia, że błędy mogą prowadzić do poważnych problemów. Przykładowo, podczas korzystania z debuggera programista może zatrzymać wykonanie programu w określonym punkcie, zbadać stan rejestrów oraz pamięci, co pozwala na precyzyjne określenie, dlaczego program nie działa tak, jak powinien. W praktyce, debugger pozwala na krokowe przechodzenie przez kod, co jest szczególnie przydatne w asemblerze, gdzie konstrukcje są niskopoziomowe i złożone. Dobre praktyki w zakresie debugowania obejmują korzystanie z takich narzędzi jak GDB dla systemów Unix, które wspierają różne architektury procesorów. Zrozumienie działania debuggera i umiejętność jego efektywnego wykorzystania jest niezbędne dla każdego programisty, który pracuje w niskopoziomowym programowaniu.
Linker jest narzędziem odpowiedzialnym za łączenie różnych modułów kodu w jeden plik wykonywalny, jednak nie wykrywa błędów w kodzie, a jedynie łączy skompilowane jednostki kodu. Konwerter, w kontekście programowania, może odnosić się do narzędzi przekształcających kod z jednego języka na inny, co również nie ma związku z wykrywaniem błędów. Kompilator to program, który przekształca kod źródłowy napisany w języku wysokiego poziomu na kod maszynowy, ale jego główną funkcją nie jest debugowanie, a raczej generowanie kodu. Użytkownicy często mylą te terminy z powodu ich złożonego charakteru i różnorodności zastosowań w procesie tworzenia oprogramowania. W rzeczywistości, debugging jest procesem, który wymaga specyficznych narzędzi i podejść, które umożliwiają programistom analizę i interakcję z działającym programem. Często można spotkać programistów, którzy mylnie sądzą, że kompilatory i linkery są wystarczające do identyfikacji problemów w kodzie. Takie podejście prowadzi do błędnych wniosków o stanie aplikacji, ponieważ wiele błędów, zwłaszcza logicznych, nie jest w stanie zidentyfikować ani kompilator, ani linker, a jedynie debugger, który pozwala na dynamiczną analizę działania programu.