Kwalifikacja: ELM.02 - Montaż oraz instalowanie układów i urządzeń elektronicznych
Zawód: Technik elektronik
Jaki standard kompresji audio jest stosowany w Polsce w dekoderach telewizji cyfrowej naziemnej DVB-T?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
MPEG-4, znany też jako MPEG-4 Part 14, to standard kompresji audio i wideo, który wszedł w życie w latach 90. XX wieku. Stał się popularny, bo świetnie radzi sobie z kompresją danych, a jednocześnie oferuje wysoką jakość obrazu i dźwięku. Jeśli chodzi o telewizję cyfrową naziemną DVB-T, to MPEG-4 jest szeroko stosowany do nadawania sygnałów, bo pozwala zmniejszyć wymagania dotyczące przepustowości, a jakość odbioru pozostaje wysoka. W Polsce mamy przykład z platformą DVB-T, która dzięki niemu umożliwia odbiór kanałów telewizyjnych w HD. Co ciekawe, MPEG-4 wspiera również interaktywne treści i różne aplikacje multimedialne, przez co jest bardzo wszechstronny w nadawaniu. A to, że jest zgodny z nowoczesnymi urządzeniami, tylko zwiększa jego popularność i dostępność dla użytkowników. Warto też dodać, że MPEG-4 to rozwinięcie wcześniejszych standardów, jak MPEG-1 i MPEG-2, oferując lepszą kompresję i dostosowanie do nowoczesnych technologii, takich jak streaming i wideo na żądanie.
Wybór złych standardów kompresji audio i wideo pewnie może wynikać z tego, że nie wszyscy wiedzą, jak technologia się rozwinęła i jak zmieniały się standardy w branży. MPEG-1 był jednym z pierwszych standardów, robiony głównie do kompresji wideo na nośniki CD, więc jest mało efektowny w dzisiejszych realiach telewizyjnych. Jego jakość i efektywność kompresji po prostu nie są wystarczające dla współczesnego nadawania, jak DVB-T. Z kolei MPEG-2, który był dość popularny w telewizji cyfrowej, dawał znacznie lepszą jakość obrazu niż MPEG-1, ale wciąż nie spełniał wymagań dotyczących transmisji w HD. W miarę jak technologia się rozwijała, pojawił się MPEG-4, który wykorzystywał bardziej zaawansowane algorytmy do kompresji, co umożliwiło lepsze przesyłanie danych. MPEG-3, który wielu myli z innymi standardami, nie stał się powszechnie uznawanym standardem do kompresji wideo, a raczej kojarzy się z muzyką, więc nie nadaje się do telewizji. Wiedza na temat tych różnic jest ważna, żeby zrozumieć, czemu MPEG-4 jest obecnie standardem w cyfrowej telewizji naziemnej.