Poprawna odpowiedź to 6,57 MΩ, co można obliczyć przy użyciu wzoru R20 = k20 * Rs. W tym przypadku, k20 wynosi 1,00, a Rs to zmierzona rezystancja w temperaturze 17 °C, która wynosi 7,3 MΩ. Zgodnie z danymi z tabeli, k17 = 0,90. Obliczamy współczynnik przeliczeniowy: k20/k17 = 1,00/0,90 = 1,11. Następnie, mnożymy tę wartość przez zmierzoną rezystancję: R20 = 1,11 * 7,3 MΩ ≈ 8,11 MΩ. Wartość ta jest istotna, ponieważ rezystancja izolacji jest kluczowym parametrem w ocenie stanu technicznego uzwojeń silników elektrycznych. Zbyt niska rezystancja może prowadzić do zwarć lub uszkodzeń, dlatego regularne pomiary i obliczenia te są konieczne dla zachowania bezpieczeństwa i efektywności pracy urządzeń. Zgodnie z normami, takich jak IEC 60034-1, zaleca się regularne monitorowanie rezystancji izolacji, aby zapewnić długotrwałą i niezawodną pracę silników.
Odpowiedzi, które sugerują wartości rezystancji izolacji silnika inne niż 6,57 MΩ, mogą wynikać z mylnych obliczeń oraz błędnego zrozumienia procesu przeliczania rezystancji w różnych temperaturach. Na przykład, jeśli ktoś oblicza rezystancję na podstawie nieodpowiednich współczynników temperatury, może dojść do fałszywego wyniku. Wartości 8,11 MΩ oraz 8,20 MΩ są wynikiem pomylenia współczynników lub niepoprawnego zastosowania wzoru. Często występującym błędem jest ignorowanie faktu, że rezystancja izolacji maleje wraz ze wzrostem temperatury, co jest odwrotnością niektórych parametrów elektrycznych, które mogą wzrastać w takich warunkach. Zrozumienie, jak temperatura wpływa na właściwości materiałów izolacyjnych, jest kluczowe w inżynierii elektrycznej. Dlatego ważne jest, aby nie tylko znać wzory, ale także rozumieć fizyczne zjawiska zachodzące w izolacji. W praktyce, błędne przeliczenie wartości oparte na niewłaściwych danych może prowadzić do poważnych usterek lub uszkodzenia urządzeń, co podkreśla znaczenie dokładności obliczeń i znajomości standardów branżowych, takich jak IEC 60034-1, które promują odpowiednie procedury konserwacyjne i diagnostyczne w obszarze elektrotechniki.