Podaj rodzaj i miejsce uszkodzenia w trójfazowym silniku indukcyjnym o uzwojeniach połączonych w gwiazdę, jeżeli wyniki pomiarów rezystancji jego uzwojeń przedstawione są w tabeli.
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Zwarcie międzyzwojowe w fazie V jest poprawną odpowiedzią, ponieważ analiza wyników pomiarów rezystancji uzwojeń trójfazowego silnika indukcyjnego ujawnia asymetrię, która wskazuje na uszkodzenie. W prawidłowo działającym silniku rezystancje uzwojeń powinny być zbliżone do siebie. W przypadku, gdy rezystancje między zaciskami U-V i V-W wynoszą 15 Ω, a rezystancja W-U wynosi 20 Ω, wyraźnie widać, że różnice te mogą być efektem zwarcia międzyzwojowego. Zwarcia te prowadzą do zmiany charakterystyki prądowej uzwojenia, co skutkuje obniżeniem rezystancji w fazie, w której występuje uszkodzenie. W praktyce, takie uszkodzenia mogą być niebezpieczne, prowadząc do przegrzania silnika i jego uszkodzenia. W związku z tym, regularne pomiary rezystancji uzwojeń są istotne dla utrzymania sprawności sprzętu. Zgodnie z normami branżowymi, takie kontrole powinny być częścią rutynowego przeglądu konserwacyjnego, co pozwala na wczesne wykrycie problemów i ich eliminację.
Przerwa w uzwojeniu fazy V oraz zwarcie międzyzwojowe w fazie W to odpowiedzi, które mogą wydawać się logiczne na pierwszy rzut oka, jednak analiza pomiarów rezystancji wskazuje na błędne interpretacje. Przerwa w uzwojeniu fazy V skutkujełaby znacznie wyższą rezystancją między zaciskami U-V i V-W, co jest sprzeczne z danymi, które pokazują mniejsze wartości rezystancji. Taki błąd myślowy często wynika z niepoprawnego założenia, że wszystkie rezystancje powinny być jednorodne, co w praktyce nie zawsze ma miejsce, zwłaszcza w obliczu uszkodzeń. Natomiast zwarcie międzyzwojowe w fazie W, choć również może wydawać się możliwą przyczyną uszkodzenia, nie znajduje potwierdzenia w pomiarach, które jasno wskazują na asymetrię w rezystancjach, a nie na zjawisko zwarcia w fazie W. W przypadku zwarcia międzyzwojowego, oczekiwalibyśmy, że rezystancja tej fazy będzie znacznie niższa niż w innych fazach, co nie jest zgodne z wynikami. Takie nieporozumienia mogą prowadzić do niewłaściwego diagnozowania problemów w silnikach indukcyjnych, co w efekcie może skutkować dalszymi uszkodzeniami i kosztownymi naprawami. Ważne jest zrozumienie różnicy pomiędzy przerwą w uzwojeniu a zwarciami, oraz umiejętność analizy danych pomiarowych w kontekście ich praktycznego zastosowania.