Zawód: Technik elektryk
Kategorie: Instalacje elektryczne Maszyny i urządzenia elektryczne
Poślizg silnika indukcyjnego wyraża się jako różnica między prędkością wirnika a prędkością obrotową pola magnetycznego, wyrażona jako procent. Gdy wirnik jest zatrzymany, jego prędkość (ω_wirnika) wynosi 0, a pole magnetyczne wiruje z prędkością synchronizacyjną (ω_s). W takim przypadku poślizg jest równy 1 (100%), co oznacza maksymalne opóźnienie wirnika. W praktyce, taka sytuacja występuje w przypadku rozruchu silnika, gdy nie ma jeszcze momentu obrotowego, a silnik pracuje na pełnym poślizgu. Zrozumienie poślizgu w silniku indukcyjnym ma kluczowe znaczenie dla projektowania i eksploatacji systemów napędowych, zwłaszcza w aplikacjach wymagających precyzyjnego sterowania momentem obrotowym, takich jak w przypadku silników napędzających prasy czy taśmy transportowe. Wiedza ta pozwala na lepsze dostosowanie parametrów eksploatacyjnych silników oraz na zminimalizowanie strat energetycznych i optymalizację ich pracy w różnych warunkach obciążenia.