Kwalifikacja: ELE.05 - Eksploatacja maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych
Zawód: Technik elektryk
Do zadań realizowanych w trakcie inspekcji podczas pracy silnika elektrycznego prądu stałego nie wchodzi kontrolowanie
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "stanu szczotek" jest w porządku. Wiesz, że podczas przeglądania silnika elektrycznego prądu stałego nie sprawdza się bezpośrednio stanu szczotek. Sprawdzanie ich to część konserwacji, a to z kolei oznacza, że trzeba je wymieniać co jakiś czas i kontrolować. Zmiana szczotek powinna być robiona według tego, co mówi producent oraz z zachowaniem odpowiednich zasad bezpieczeństwa. Oczywiście, kontrola stanu szczotek jest ważna, ale nie robi się tego na co dzień, gdy silnik pracuje. W trakcie oględzin silnika trzeba zwrócić uwagę na parametry robocze, takie jak to, co pokazuje aparatura kontrolno-pomiarowa, poziom drgań i ustawienia zabezpieczeń. Te rzeczy mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo i wydajność silnika. Na przykład, regularne sprawdzanie parametrów przez system monitoringu i ich analiza mogą pomóc uniknąć większych awarii i poprawić efektywność działania.
Odpowiedzi, które mówią o sprawdzaniu poziomu drgań, ustawień zabezpieczeń i wskazań aparatury kontrolno-pomiarowej, mają sens, bo to ważne dla konserwacji i monitorowania silników elektrycznych. Poziom drgań to bezpośredni sygnał, co się dzieje z silnikiem. Jak są duże drgania, to może być coś nie tak z łożyskami, wirnik może być źle wyważony lub mogą być inne uszkodzenia, co prowadzi do poważnych problemów, a w efekcie dłuższego przestoju. Ustawienia zabezpieczeń są konieczne dla bezpieczeństwa pracy. Jak są źle ustawione, silnik może się przegrzewać albo ulec awarii. No i wskazania aparatury kontrolno-pomiarowej pokazują napięcie, prąd i inne parametry elektryczne, co pomaga na bieżąco monitorować stan silnika. Ignorowanie tego może skutkować nieefektywnością, większym zużyciem energii i skróceniem żywotności urządzeń. Więc mimo że te wszystkie rzeczy są istotne przy oględzinach, to jednak nie są bezpośrednio związane ze stanem szczotek, które powinny być sprawdzane w ramach konserwacji, a nie na co dzień, gdy silnik działa.