Wymagana minimalna wartość natężenia oświetlenia powierzchni blatów ławek szkolnych w sali lekcyjnej wynosi 300 lx. Jest to standardowa wartość określona w normach oświetleniowych, takich jak PN-EN 12464-1, które regulują kwestie oświetlenia miejsc pracy, w tym również szkół. W praktyce oznacza to, że odpowiednie natężenie oświetlenia zapewnia komfort i efektywność nauki uczniów, co jest kluczowe dla ich skupienia oraz zdolności do przyswajania wiedzy. Oświetlenie na poziomie 300 lx pozwala na wygodne czytanie, pisanie i wykonywanie innych zadań wymagających precyzyjnego wzroku. Wartości poniżej tej normy mogą prowadzić do zmęczenia oczu i obniżenia wydajności uczniów. Przykładem zastosowania tej wartości jest projektowanie wnętrz w nowych szkołach, gdzie architekci uwzględniają odpowiednie źródła światła, aby zapewnić optymalne warunki do nauki.
Inne wartości natężenia oświetlenia, takie jak 200 lx, 400 lx czy 500 lx, nie spełniają standardowych wymagań dla sal lekcyjnych. Wybór wartości 200 lx jest zdecydowanie niewystarczający, ponieważ nie zapewnia odpowiedniego oświetlenia do wykonywania zadań szkolnych. Tak niski poziom natężenia może prowadzić do zmęczenia wzroku i obniżenia efektywności nauki. W przypadku wartości 400 lx i 500 lx, chociaż są one teoretycznie wyższe, mogą przyczynić się do problemów związanych z olśnieniem oraz dyskomfortem wizualnym w dłuższej perspektywie. W praktyce, oświetlenie w klasach powinno być dostosowane do potrzeb uczniów oraz rodzaju wykonywanych zadań, co oznacza, że wartość 300 lx jest kompromisem między wystarczającym oświetleniem a komfortem użytkowania. Często zdarza się, że w wyniku błędnej interpretacji standardów, osoby projektujące oświetlenie w szkołach mogą postawić zbyt wysokie wartości, co nie tylko nie przyniesie korzyści, ale wręcz może zaszkodzić zdrowiu uczniów. W związku z tym kluczowe jest, aby projektanci i decyzjonariusze w edukacji stosowali się do uznanych norm, by stworzyć bezpieczne i efektywne środowisko nauki.