Odpowiedź It = 1,15 A jest prawidłowa, ponieważ przekaźniki termobimetalowe są stosowane do zabezpieczania silników elektrycznych przed przeciążeniem. W przypadku silnika o mocy 0,37 kW i prądzie znamionowym 1,05 A, kluczowe jest, aby wartość prądu zadziałania przekaźnika była odpowiednio wyższa od prądu znamionowego, jednak nie możemy jej ustawić zbyt wysoko, aby nie narazić silnika na przeciążenie. Ustalenie wartości na 1,15 A zapewnia odpowiedni margines, który pozwala na chwilowe przeciążenia, ale jednocześnie chroni silnik przed długotrwałym działaniem w warunkach przeciążenia. W praktyce, przekaźniki termobimetalowe są często ustawiane na wartości 1,1-1,2-krotności prądu znamionowego, co odpowiada normom bezpieczeństwa i wydajności. Stosując taką wartość, możemy zminimalizować ryzyko uszkodzenia silnika oraz zwiększyć jego trwałość i niezawodność. Przykładem zastosowania mogą być układy zasilania silników w przemysłowych aplikacjach, gdzie kontrola prądu jest kluczowa dla zachowania efektywności operacyjnej.
Wybór wartości prądu zadziałania na poziomie 0,88 A, 1,05 A czy 1,33 A nie uwzględnia istotnych zasad dotyczących zabezpieczania silników elektrycznych. Ustawienie przekaźnika na wartość 0,88 A jest zbyt niskie i nie pozwoli na odpowiednią ochronę silnika. Tego typu wartość może sprawić, że przekaźnik będzie zbyt szybko reagował na normalne, krótkotrwałe przeciążenia, co prowadziłoby do częstych wyłączeń i nieuzasadnionych przestojów w pracy urządzenia. Ustalenie prądu zadziałania na 1,05 A z kolei nie zapewnia odpowiedniego marginesu, co może skutkować brakiem ochrony w sytuacjach, gdy silnik doświadcza chwilowych wzrostów obciążenia. Zatem, przekaźnik zadziałałby w momencie, gdy obciążenie jest wciąż akceptowalne, co prowadziłoby do potencjalnych uszkodzeń. Z kolei ustawienie na 1,33 A wiąże się z ryzykiem, że silnik będzie działał z przeciążeniem przez dłuższy czas, co może prowadzić do przegrzania i uszkodzenia uzwojeń. W praktyce, odpowiednie wartości prądu zadziałania powinny być ustalane na podstawie analizy obciążenia oraz zastosowanych norm, które zalecają wartości w granicach 1,1 do 1,2-krotności prądu znamionowego dla skutecznej ochrony silnika przed przeciążeniem. Ignorowanie tych zasad prowadzi do nieefektywności w zabezpieczeniach oraz zwiększa ryzyko awarii.