Wybrana wartość prądu zadziałania 1,15 A na przekaźniku termobimetalowym jest optymalna do zabezpieczenia silnika asynchronicznego o danych znamionowych U<sub>N</sub> = 400 V, P<sub>N</sub> = 0,37 kW oraz I = 1,05 A. W praktyce, przekaźniki termobimetalowe powinny być ustawiane na wartość nieco wyższą niż prąd znamionowy silnika, co w tym przypadku uzasadnia wybór 1,15 A. Taka wartość zapewnia odpowiednią ochronę przed przeciążeniem, a jednocześnie umożliwia pewną tolerancję na krótkotrwałe wzrosty prądu, które mogą wystąpić np. podczas rozruchu silnika. Zasady te są zgodne z normą PN-EN 60204-1, która określa wymagania dotyczące bezpieczeństwa w instalacjach elektrycznych maszyn. Dzięki temu silnik będzie chroniony przed uszkodzeniami spowodowanymi długotrwałym przeciążeniem, co wydłuża jego żywotność i zwiększa niezawodność całego układu. Przykładem zastosowania może być przemysłowy silnik napędzający wentylator, gdzie odpowiednie nastawienie przekaźników jest kluczowe dla zapewnienia ciągłości pracy i minimalizacji ryzyka awarii.
Ustalenie wartości prądu zadziałania przekaźnika termobimetalowego zbyt niskiego, takiego jak 0,88 A, oznaczałoby, że przekaźnik zadziałałby zbyt szybko nawet przy normalnym rozruchu silnika, co prowadziłoby do jego nieuzasadnionego wyłączenia. Wartości poniżej znamionowego prądu silnika (1,05 A) są niewłaściwe, ponieważ silnik w trakcie rozruchu pobiera znacznie wyższy prąd, co mogłoby skutkować jego częstym wyłączaniem. Ponadto, ustawienie prądu zadziałania na 1,05 A spowodowałoby, że przekaźnik nie byłby w stanie skutecznie zareagować na przeciążenia, co stwarzałoby ryzyko uszkodzenia silnika. Z drugiej strony, wybierając wartość 1,33 A, narażamy się na sytuację, w której przekaźnik może nie zadziałać w odpowiednim czasie, co prowadzi do długotrwałego przeciążenia i potencjalnych uszkodzeń silnika. W kontekście bezpieczeństwa oraz norm branżowych, kluczowe jest, aby prąd zadziałania był starannie dobrany, tak aby maksymalnie zabezpieczać urządzenie, jednocześnie pozwalając na normalną eksploatację. Dlatego zaleca się analizę parametrów silnika oraz jego charakterystyki podczas rozruchu oraz pracy, aby określić właściwą wartość prądu zadziałania przekaźnika.