Zawód: Technik elektryk
Kategorie: Maszyny i urządzenia elektryczne Pomiary elektryczne Ochrona i bezpieczeństwo
Zwiększenie prędkości obrotowej wirnika silnika asynchronicznego zasilanego napięciem o częstotliwości 60 Hz w porównaniu do znamionowej częstotliwości 50 Hz jest wynikiem zjawiska zwanego poślizgiem. W przypadku silników asynchronicznych prędkość obrotowa wirnika jest zawsze niższa od prędkości synchronicznej, która zależy od częstotliwości zasilania oraz liczby par biegunów. Wzór na prędkość synchroniczną jest następujący: n_s = (120 * f) / P, gdzie n_s to prędkość synchroniczna w obrotach na minutę (RPM), f to częstotliwość zasilania w hercach, a P to liczba par biegunów. W przypadku zasilania 60 Hz, prędkość synchroniczna wzrośnie, co skutkuje wzrostem prędkości obrotowej wirnika. Praktycznie, dla silnika z dwiema parami biegunów zasilanego z sieci 50 Hz, prędkość będzie wynosić 1200 RPM, natomiast przy 60 Hz wzrośnie do 1440 RPM. Takie zjawisko może być wykorzystywane w aplikacjach, gdzie wymagana jest większa prędkość obrotowa, jednak należy pamiętać o możliwych konsekwencjach, takich jak zwiększone straty cieplne i ryzyko uszkodzenia silnika. W przemyśle standardem jest dostosowywanie zasilania do znamionowych parametrów silnika w celu zapewnienia jego długowieczności i efektywności.