Zastosowanie zabezpieczenia podnapięciowego w systemie rozruchu silnika indukcyjnego pierścieniowego ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa oraz prawidłowego funkcjonowania urządzenia. Zabezpieczenie to działa w momencie, gdy napięcie zasilające spada poniżej ustalonego poziomu, co może prowadzić do niewłaściwej pracy silnika. W przypadku silników indukcyjnych pierścieniowych, które zazwyczaj są stosowane w aplikacjach wymagających dużego momentu obrotowego, rozruch bez odpowiednich urządzeń może skutkować przeciążeniem i uszkodzeniem wirnika silnika. Zabezpieczenie podnapięciowe zapewnia, że silnik nie rozpocznie pracy, gdy napięcie jest zbyt niskie, co mogłoby prowadzić do przegrzania uzwojeń oraz innych poważnych uszkodzeń. Przykładem zastosowania zabezpieczeń podnapięciowych są instalacje w przemyśle, gdzie silniki zasilane są z sieci elektrycznej i ich niewłaściwa praca może generować dodatkowe koszty i przestoje. Warto również zaznaczyć, że normy takie jak IEC 60947-4-1 zalecają stosowanie takich zabezpieczeń w celu ochrony silników elektrycznych przed niekorzystnymi warunkami zasilania, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.
Zastosowanie zabezpieczeń przeciążeniowych, zwarciowych oraz nadnapięciowych w kontekście rozruchu silników indukcyjnych pierścieniowych nie jest adekwatne w sytuacji, gdy rozruch bez urządzeń rozruchowych jest niedopuszczalny. Zabezpieczenie przeciążeniowe chroni silnik przed przeciążeniem, czyli sytuacją, w której moment obrotowy przekracza nominalną wartość, co może prowadzić do uszkodzenia silnika, jednak nie rozwiązuje problemu związanego z niewłaściwym napięciem zasilającym. Z kolei zabezpieczenia zwarciowe są projektowane do ochrony przed krótkimi spięciami w obwodzie, ale nie zapobiegają uruchomieniu silnika przy niskim napięciu, co może prowadzić do jego uszkodzenia. Dostawcy energii elektrycznej i producenci sprzętu elektrycznego zalecają stosowanie zabezpieczeń podnapięciowych jako kluczowego elementu w systemie zabezpieczeń silników, aby eliminować ryzyko niewłaściwego rozruchu. Ponadto, nadnapięcie może również uszkodzić silnik, jednak w kontekście rozruchu chodzi o sytuację, gdy napięcie jest zbyt niskie, co powoduje, że silnik nie jest w stanie się uruchomić lub działa w nieefektywny sposób. Rozważając te aspekty, można zauważyć, że wybór niewłaściwego zabezpieczenia może prowadzić do poważnych problemów operacyjnych oraz zwiększenia kosztów eksploatacji, co podkreśla znaczenie stosowania odpowiednich rozwiązań zgodnych z normami i dobrą praktyką inżynieryjną.