Kwalifikacja: ELE.05 - Eksploatacja maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych
Zawód: Technik elektryk
Jaka przyczyna powoduje rozbieżność w działaniu silnika bocznikowego prądu stałego?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Jak masz przerwę w uzwojeniu wzbudzenia silnika bocznikowego prądu stałego, to silnik zaczyna się rozbiegać. Dlaczego? No bo to uzwojenie odpowiada za wytwarzanie pola magnetycznego, które jest potrzebne, żeby silnik działał. Bez tego pola, silnik nie ma żadnego oporu, a to skutkuje tym, że kręci się bez kontroli. To może być naprawdę niebezpieczne, bo prowadzi do uszkodzeń. Żeby tego uniknąć, ważne są regularne kontrole i konserwacje. W przemyśle, według norm IEC 60034, trzeba monitorować stan uzwojeń i mieć systemy ochrony, które coś wykryją, gdy coś się popsuje. W silnikach używanych w różnych sprzętach, jak taśmociągi, warto też pomyśleć o dodatkowych zabezpieczeniach, żeby nie było niekontrolowanego działania silnika, gdy uzwojenie zawiedzie.
Luzy w łożyskach same w sobie nie sprawią, że silnik bocznikowy prądu stałego zacznie się rozbiegać. Owszem, luzy mogą zmniejszyć wydajność i stabilność silnika. Mogą powodować większe tarcie, co prowadzi do przegrzewania, ale to nie kluczowy powód rozbiegania. Brak obciążenia też nie jest głównym problemem, bo nawet bez obciążenia te silniki mogą pracować, tylko kręcą się szybciej, co może prowadzić do uszkodzeń. Przerwa w uzwojeniu twornika nie sprawi, że silnik się rozbiegnie, bo bez prądu w tym uzwojeniu, to ten silnik w ogóle nie wystartuje. Kluczowe w tym wszystkim jest zrozumienie, że rozbieganie się silnika wynika z braku pola magnetycznego i braku stabilizacji prędkości obrotowej. Myślenie, że to przez problemy mechaniczne, to typowy błąd, bo powinno się skupić bardziej na zasadach działania silnika i jego systemie wzbudzenia.