Którą z wymienionych czynności należy wykonać przy pomiarze rezystancji uzwojeń stojana i rezystancji izolacji silnika trójfazowego w celu lokalizacji jego uszkodzeń?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Otworzenie łącznika załączającego silnik przed pomiarem rezystancji uzwojeń stojana oraz rezystancji izolacji silnika trójfazowego jest kluczowym krokiem w diagnostyce uszkodzeń. Umożliwia to uniknięcie poważnych uszkodzeń sprzętu i zapewnia bezpieczeństwo podczas testowania. W momencie, gdy łącznik jest otwarty, można bezpiecznie zmierzyć rezystancję uzwojeń, co pozwala na ocenę stanu ich izolacji oraz wykrycie potencjalnych zwarć międzyzwojowych. Praktyczne zastosowanie tej procedury znajduje potwierdzenie w normach takich jak IEC 60034-1, które podkreślają znaczenie bezpiecznego dostępu do obwodów przed rozpoczęciem prac pomiarowych. Oprócz tego, otwarcie łącznika zapobiega przypadkowemu uruchomieniu silnika, co mogłoby prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Warto również pamiętać, że pomiar rezystancji izolacji powinien być przeprowadzany przy użyciu odpowiednich narzędzi, takich jak megohmometr, co pozwala na uzyskanie dokładnych wyników i weryfikację stanu izolacji. Przykłady zastosowania tej praktyki obejmują regularne przeglądy techniczne silników w zakładach przemysłowych, co pozwala na wczesne wykrywanie usterek i optymalizację kosztów utrzymania.
Załączenie napięcia zasilającego podczas pomiaru rezystancji uzwojeń stojana lub rezystancji izolacji silnika trójfazowego jest podejściem niebezpiecznym oraz niewłaściwym. Przeprowadzenie pomiarów w warunkach zasilania stwarza ryzyko uszkodzenia sprzętu pomiarowego, a także może być zagrożeniem dla osób przeprowadzających testy. Zastosowanie napięcia zasilającego może prowadzić do fałszywych odczytów rezystancji, ponieważ przewodnictwo może być wypaczone przez wpływ zjawisk takich jak koronowe lub łukowe przeskoki, które mogą wystąpić w przypadku uszkodzeń izolacji. Pomiar rezystancji uzwojeń silnika powinien być przeprowadzany wyłącznie w warunkach odłączenia zasilania, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży oraz normami bezpieczeństwa, takimi jak ISO 50001. Podobnie, obciążanie silnika momentem znamionowym podczas tego rodzaju pomiaru jest nieadekwatne, ponieważ nie umożliwia oceny stanu izolacji, a jedynie obciążenia mechaniczne, co nie ma zastosowania w diagnostyce elektrycznej. Zewrzenie zacisków silnika z zaciskiem ochronnym jest również niewłaściwe, ponieważ może prowadzić do uszkodzeń i nieprawidłowych odczytów. Kluczowe jest zrozumienie, że właściwe procedury pomiarowe są nie tylko koniecznością techniczną, ale również fundamentalnym elementem bezpieczeństwa w obsłudze urządzeń elektrycznych.