Które z wymienionych urządzeń, pod warunkiem zastosowania przekaźnika termicznego i stycznika, pozwala uzyskać pełne zabezpieczenie przed zwarciem i przeciążeniem silnika trójfazowego o parametrach: Pn = 5,5 kW, Un = 400/690 V?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Bezpiecznik typu aM jest optymalnym rozwiązaniem do zabezpieczenia silników trójfazowych, takich jak ten o mocy Pn = 5,5 kW i napięciu Un = 400/690 V. Bezpieczniki typu aM są zaprojektowane do ochrony przed przeciążeniami i zwarciami, a ich charakterystyka prądowa pozwala na tolerowanie krótkotrwałych prądów rozruchowych, które są typowe dla silników. Dzięki temu, w momencie uruchomienia silnika, gdy prąd może wzrosnąć kilkakrotnie w krótkim czasie, bezpiecznik aM nie zadziała, co zapobiega niepotrzebnemu wyłączeniu urządzenia. W praktyce, zastosowanie bezpiecznika typu aM przy odpowiednim doborze prądowym w stosunku do znamionowego prądu silnika, zapewnia nie tylko bezpieczeństwo operacyjne, ale również minimalizuje przerwy w pracy maszyny. Ponadto, zgodnie z normą IEC 60947-4-1, zastosowanie takiego zabezpieczenia jest rekomendowane w instalacjach przemysłowych, gdzie wymagana jest wysoka niezawodność systemu. Dobrze dobrane zabezpieczenia, takie jak bezpieczniki aM, są kluczowe dla utrzymania ciągłości produkcji oraz ochrony przed szkodami materialnymi i osobowymi.
Bezpiecznik typu aR, mimo że jest powszechnie stosowany w obwodach zasilających, nie jest odpowiedni do zabezpieczenia silników trójfazowych. Bezpieczniki aR są przeznaczone głównie do ochrony obwodów urządzeń elektrycznych przed zwarciami, ale ich charakterystyka czasowo-prądowa nie jest dostosowana do długotrwałych prądów rozruchowych silników, które mogą przekraczać czterokrotnie ich nominalne wartości. Z tego powodu, bezpiecznik aR może zadziałać zbyt szybko w przypadku uruchamiania silnika, co prowadzi do niepotrzebnych przerw w pracy. Kolejnym niewłaściwym wyborem są bezpieczniki typu aM, które pomimo swojej poprawnej funkcji mogą nie zapewniać odpowiedniej ochrony w niektórych zastosowaniach. Wyłączniki nadprądowe typu B oraz Z również nie są zalecane do zabezpieczania silników trójfazowych, ponieważ ich krzywe zadziałania są zaprojektowane z myślą o standardowych obwodach i mogą nie reagować adekwatnie w sytuacjach, gdy silnik wymaga ochrony przed przeciążeniem. Warto zaznaczyć, że dobór zabezpieczeń wymaga analizy zarówno charakterystyki obciążenia, jak i specyfiki instalacji, co często jest pomijane przez osoby zajmujące się projektowaniem systemów elektrycznych. Niewłaściwy dobór zabezpieczeń może prowadzić do poważnych uszkodzeń sprzętu oraz wydłużenia czasu przestoju, co w dłuższej perspektywie negatywnie wpływa na efektywność operacyjną zakładu.