Na przedstawionym schemacie układu pomiarowego silnika jednofazowego woltomierz V1 wskazał U = 0 V, a woltomierz V2 wskazał U = 235 V. Oznacza to, że
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź uznana za poprawną wyjaśnia, że uzwojenie Z1-Z2 jest zwarte, a kondensator C jest dobry. Woltomierz V1, wskazując 0 V, sugeruje, że nie ma różnicy potencjałów pomiędzy końcami uzwojenia, co jest jednoznacznym sygnałem, że uzwojenie jest zwarte. W sytuacji, gdyby uzwojenie było w porządku, na V1 obserwowalibyśmy pewne napięcie. Równocześnie woltomierz V2, który pokazuje 235 V, wskazuje na sprawność kondensatora C. Zasada działania silników elektrycznych wymaga, aby kondensatory były odpowiednio dobrane, gdyż ich uszkodzenie może prowadzić do nieprawidłowej pracy silnika oraz jego przegrzewania. Przykład zastosowania tej wiedzy można dostrzec w praktyce serwisowej, gdzie rozpoznanie stanu kondensatora i uzwojenia jest kluczowe dla utrzymania efektywności pracy urządzeń. W standardach branżowych, takich jak IEC 60034, podkreśla się znaczenie dokładnego pomiaru oraz analizy układów elektrycznych w celu zapewnienia wysokiej niezawodności i bezpieczeństwa. Wiedza ta jest istotna nie tylko w diagnostyce, ale również w projektowaniu układów elektrycznych, gdzie przewidywalność działania kondensatorów i uzwojeń ma fundamentalne znaczenie.
Wybierając odpowiedzi, które sugerują, że uzwojenie Z1-Z2 jest dobre lub kondensator C jest zwarty, można zauważyć pewne nieporozumienia w interpretacji pomiarów. Na przykład twierdzenie, że uzwojenie Z1-Z2 jest dobre, jest niezgodne z praktyką pomiarową, jako że woltomierz V1 nie wskazuje żadnego napięcia. W przypadku sprawnego uzwojenia oczekiwalibyśmy istotnego napięcia na V1. Ponadto, uznanie kondensatora C za uszkodzony, gdy V2 wskazuje 235 V, jest błędne. To napięcie jest dowodem na sprawność kondensatora, ponieważ jego uszkodzenie zazwyczaj prowadzi do braku napięcia na tym woltomierzu. Typowym błędem w analizie układów pomiarowych jest nieprawidłowe przypisanie wartości napięcia do stanu komponentów. W rzeczywistości, w kontekście działania silników elektrycznych, kondensatory pełnią kluczową rolę w rozruchu i pracy, a ich stan powinien być zawsze weryfikowany poprzez odpowiednie pomiary. Ostatecznie, zrozumienie tych zasad jest kluczowe nie tylko dla diagnostyki, ale także dla praktycznego zastosowania wiedzy inżynieryjnej w obszarze elektrotechniki i automatyki.