Kwalifikacja: ELE.05 - Eksploatacja maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych
Zawód: Technik elektryk
Podczas przeglądu silnika elektrycznego stwierdzono nieprawidłowe działanie łożysk. Jakie mogą być tego skutki?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Nieprawidłowe działanie łożysk w silniku elektrycznym często prowadzi do zwiększenia poziomu hałasu. W praktyce, kiedy łożyska są uszkodzone lub zużyte, mogą generować dźwięki takie jak szumy, stukoty czy metaliczne odgłosy. Hałas ten jest wynikiem zwiększonego tarcia oraz nieprawidłowego ruchu elementów łożyska, co jest bezpośrednim skutkiem mechanicznych nieprawidłowości. W branży technicznej powszechnie uznaje się, że regularne monitorowanie poziomu hałasu jest istotnym elementem diagnostyki stanu technicznego łożysk. Moim zdaniem, to zwiększenie hałasu jest jednym z najbardziej oczywistych sygnałów, że coś niedobrego dzieje się z łożyskami. Dlatego też, standardy utrzymania maszyn, takie jak TPM (Total Productive Maintenance), kładą duży nacisk na regularne przeglądy i konserwację łożysk, by zapobiec poważniejszym awariom. Uwzględniając te praktyki, można znacznie wydłużyć żywotność maszyn i uniknąć kosztownych napraw czy przestojów produkcyjnych.
Zmniejszenie momentu obrotowego w silniku elektrycznym jest zjawiskiem, które może wystąpić z różnych powodów, jednak nie jest bezpośrednim skutkiem nieprawidłowego działania łożysk. Choć uszkodzone łożyska mogą wpływać na zwiększenie oporów ruchu, co teoretycznie mogłoby przełożyć się na obniżenie efektywności silnika, to jednak zmniejszenie momentu obrotowego jest bardziej związane z problemami w układzie napędowym, takimi jak niewłaściwe napięcie zasilania czy problemy z wirnikiem. Zmniejszenie napięcia zasilania także nie jest bezpośrednio związane z uszkodzeniami łożysk. Źródłem takiego zjawiska mogą być problemy w sieci elektrycznej, takie jak spadki napięcia, przeciążenia czy błędy w układach kontrolnych. Napięcie zasilania jest parametrem niezależnym od stanu mechanicznego silnika i jego elementów, takich jak łożyska. Podobnie zmniejszenie częstotliwości prądu zasilającego jest związane z problemami w sieci energetycznej, a nie z uszkodzeniami mechanicznymi silnika, takimi jak wadliwe łożyska. Częstotliwość prądu zależy od sieci zasilającej i nie jest bezpośrednio powiązana ze stanem technicznym samego silnika. W praktyce, problemy z częstotliwością mogą wynikać z awarii w elektrowniach, transformatorach czy liniach przesyłowych, a nie z mechanicznych uszkodzeń w samym silniku.