Przedstawione w tabeli wyniki pomiarów rezystancji uzwojeń i izolacji silnika trójfazowego wskazują na
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź wskazująca na uszkodzoną izolację w uzwojeniach U1 – U2 oraz V1 – V2 jest prawidłowa ze względu na wyniki pomiarów rezystancji, które zostały przedstawione w tabeli. Wartości wynoszące 0 Ω dla izolacji są alarmującym sygnałem, wskazującym na bezpośrednie połączenie z masą, co oznacza, że nie ma odpowiedniej bariery izolacyjnej. Zgodnie z normą IEC 60034, rezystancja izolacji powinna wynosić przynajmniej kilkaset megaomów, aby zapewnić bezpieczną i niezawodną pracę silnika. Praktyka przemysłowa zaleca, aby regularnie monitorować stan izolacji silników poprzez pomiary rezystancji, co pozwala na wczesne wykrywanie potencjalnych problemów. W przypadku stwierdzenia uszkodzonej izolacji, należy podjąć natychmiastowe działania, takie jak odłączenie silnika od zasilania i dokładna inspekcja uzwojeń, aby zapobiec poważniejszym uszkodzeniom oraz zminimalizować ryzyko pożaru. Usunięcie tego typu defektów jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na stanowisku pracy oraz długoterminowej efektywności urządzenia.
Wybór odpowiedzi dotyczącej przerwy w uzwojeniu U1 – U2 może wynikać z błędnego zrozumienia pomiarów rezystancji. W sytuacji, gdy rezystancja między poszczególnymi uzwojeniami jest mierzona i nie wykazuje oznak przerwy (czyli nie pokazuje nieskończoności), można stwierdzić, że uzwojenia są ze sobą połączone. Kluczowym błędem w tej interpretacji jest ignorowanie wartości rezystancji izolacji, które powinny wynosić co najmniej kilka megaomów. Takie pomiary sugerują, że jeśli nie ma przerwy, to uzwojenie jest w stanie sprawnym. Z kolei odpowiedzi odnoszące się do zwarcia międzyzwojowego w uzwojeniu W1 – W2 są również niepoprawne, ponieważ wymagają one obecności niskiej rezystancji pomiędzy zwojami, co nie miało miejsca według przedstawionych danych. Typową pomyłką w takich kwestiach jest mylenie zwarcia z uszkodzeniem izolacji. Zwarcie wymagałoby bezpośredniego połączenia zwojów, co nie jest potwierdzone w wynikach. Ostatnia z opcji, dotycząca zwarcia między uzwojeniami U1 – U2 oraz W1 – W2, również jest błędna, gdyż podobnie jak w poprzednich przypadkach, wymagałoby to niskiej rezystancji, co w tej sytuacji nie występuje. Dokładne analizy oraz pomiary są niezbędne do zrozumienia, co się dzieje z urządzeniem, a pomyłki w interpretacji często prowadzą do niepotrzebnych kosztów i przestojów w produkcji.