Odpowiedź 1,1 jest poprawna, ponieważ przy obliczaniu maksymalnej dopuszczalnej wartości nastawy prądu na zabezpieczeniu termicznym silników trójfazowych, stosuje się współczynnik 1,1. Ten współczynnik uwzględnia zwiększone obciążenie silnika w przypadku jego rozruchu oraz wpływ na jego pracę w warunkach długotrwałego obciążenia. Przyjmuje się, że silniki trójfazowe mogą być obciążane do wartości 10% powyżej znamionowej przez krótki czas, co jest kluczowe dla ochrony silnika oraz zapewnienia jego efektywności. W praktyce oznacza to, że jeżeli znamionowy prąd silnika wynosi na przykład 10 A, to maksymalna wartość nastawy na zabezpieczeniu termicznym powinna wynosić 11 A. Zastosowanie tego współczynnika jest zgodne z normami IEC 60034 oraz wytycznymi producentów urządzeń, co jest kluczowe dla zabezpieczenia silników i zapewnienia ich prawidłowej pracy.
Wybór innych wartości współczynników, takich jak 1,4, 0,8 czy 2,2, może prowadzić do niewłaściwego ustawienia zabezpieczeń termicznych, co z kolei może skutkować uszkodzeniem silnika lub jego niewłaściwą pracą. W przypadku współczynnika 1,4, stosowanie tak wysokiej wartości może prowadzić do zbyt dużego obciążenia silnika, co w ekstremalnych sytuacjach skutkuje przegrzewaniem się uzwojeń, a w konsekwencji ich uszkodzeniem. Z kolei wartość 0,8 sugeruje zaniżenie nastawy prądu, co może skutkować częstym wyzwalaniem zabezpieczenia i wyłączaniem silnika, nawet przy normalnym obciążeniu. Wybór 2,2 jest jeszcze bardziej problematyczny, ponieważ zakłada nieuzasadnione zwiększenie dopuszczalnego prądu, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń i awarii. W kontekście praktycznym, kluczowe jest zrozumienie, że zabezpieczenia muszą być ustawione z uwzględnieniem zarówno warunków pracy silnika, jak i norm branżowych. Ustalając wartość nastawy, należy kierować się zasadą, iż zabezpieczenie powinno chronić urządzenie przed przeciążeniem, a jednocześnie umożliwiać jego pracę w pełnym zakresie obciążeń, co najlepiej oddaje współczynnik 1,1. Ignorowanie tych zasad prowadzi do nieefektywności i ryzyka awarii silnika.