Odpowiedź, że silnik indukcyjny trójfazowy można obciążyć trzykrotnie mniejszą mocą przy połączeniu uzwojeń w gwiazdę, jest poprawna z technicznego punktu widzenia. W układzie gwiazda napięcie zasilające na każdym uzwojeniu wynosi 1/√3 napięcia fazowego, co wpływa na moc, jaką silnik może wygenerować. W momencie rozruchu w trybie gwiazdy, silnik może dostarczyć jedynie 1/3 mocy znamionowej, co jest kluczowe, aby uniknąć przeciążenia uzwojeń i nadmiernych prądów rozruchowych, które mogłyby prowadzić do uszkodzenia silnika. W praktyce, stosowanie przełącznika gwiazda-trójkąt w dużych silnikach indukcyjnych pozwala na zredukowanie prądów rozruchowych, co jest zgodne z dobrymi praktykami w inżynierii elektrycznej. Przykładem zastosowania tej metody są silniki napędzające duże wentylatory, pompy czy sprężarki, w których istotne jest kontrolowanie momentu rozruchowego oraz ograniczenie obciążeń mechanicznych w początkowej fazie pracy.
Wybór odpowiedzi, że silnik indukcyjny trójfazowy można obciążyć trzykrotnie większą mocą przy połączeniu uzwojeń w gwiazdę, jest błędny, ponieważ nie uwzględnia fundamentalnych zasad działania silników indukcyjnych. Gdy uzwojenia silnika są połączone w gwiazdę, napięcie na każdym uzwojeniu jest niższe, co automatycznie obniża moc dostarczaną przez silnik. Mocy silnika nie można zwiększyć ponad jego znamionową moc przy połączeniu w gwiazdę, ponieważ prowadziłoby to do przeciążeń i potencjalnych uszkodzeń uzwojeń oraz innych komponentów silnika. Takie podejście jest w sprzeczności z praktykami projektowania systemów napędowych, które zakładają, że maksymalne obciążenie silnika powinno być dostosowane do jego parametrów znamionowych. Wybór mocy większej niż znamionowa, niezależnie od sposobu podłączenia, naraża silnik na awarie, co może prowadzić do kosztownych przestojów w produkcji. Oprócz tego, typowe błędy myślowe związane z tym zagadnieniem to brak uwzględnienia wpływu napięcia i prądu na moc silnika oraz niedostateczne zrozumienie mechanizmu rozruchu silników indukcyjnych. Aby poprawnie podejść do tematu, należy zrozumieć zasady działania uzwojeń oraz efekty rozruchu w różnych konfiguracjach, co jest kluczowe dla efektywnego i bezpiecznego użytkowania silników w zastosowaniach przemysłowych.