W tabeli 1 zamieszczono wyniki przeprowadzonych w temperaturze 25°C pomiarów rezystancji izolacji uzwojeń silnika asynchronicznego o poniższych danych. Wiedząc, że rezystancja izolacji uzwojeń w temperaturze 75°C wyrażona w kW, nie powinna być liczbowo mniejsza niż napięcie znamionowe wyrażone w V, oraz uwzględniając zawarte w tabeli 2 współczynniki przeliczeniowe minimalnej rezystancji izolacji z temperatury 75°C na temperaturę pomiaru, oceń, które z uzwojeń mają uszkodzoną izolację.
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Uzwojenie U1 - U2 wykazuje uszkodzoną izolację, co zostało potwierdzone obliczeniem rezystancji izolacji przy temperaturze 75°C, która wyniosła 5,71 MΩ. Zgodnie z normami branżowymi, minimalna dopuszczalna wartość rezystancji izolacji uzwojeń silnika asynchronicznego powinna być nie mniejsza niż 6 MΩ, co stanowi istotny wskaźnik jakości izolacji. W przypadku uzwojeń V1 - V2 oraz W1 - W2, ich rezystancje izolacji są powyżej tej wartości, co oznacza, że nie wykazują oznak uszkodzenia. Praktycznym zastosowaniem tej wiedzy jest przeprowadzanie regularnych pomiarów rezystancji izolacji w celu zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności pracy maszyn elektrycznych. Zgodnie z dobrą praktyką, zaleca się, aby pomiary były wykonywane przy różnych temperaturach oraz w różnych cyklach pracy, co pozwala na wcześniejsze wykrycie potencjalnych problemów oraz zapobiega awariom. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia izolacji, konieczne jest podjęcie działań naprawczych, takich jak wymiana uszkodzonych uzwojeń, co zwiększa efektywność oraz bezpieczeństwo eksploatacji urządzenia.
Pojawienie się nieporozumień w zakresie diagnostyki izolacji uzwojeń silnika asynchronicznego często wynika z niewłaściwej interpretacji wyników pomiarów rezystancji. W przypadku wskazania, że uzwojenia V1 - V2 oraz W1 - W2 również wykazują uszkodzoną izolację, ignorowane są kryteria zawarte w normach dotyczących minimalnych wartości rezystancji. Rezystancja izolacji powinna być analizowana nie tylko w kontekście pojedynczych pomiarów, ale również w odniesieniu do standardów branżowych, które wskazują na dopuszczalne poziomy dla różnych warunków pracy. Uzwojenia V1 - V2 oraz W1 - W2, mając wartości rezystancji powyżej 6 MΩ, są w pełni sprawne i nie wymagają wymiany ani naprawy. Typowym błędem jest również pomijanie znaczenia temperatury w analizie wyników. Wartości rezystancji izolacji są silnie skorelowane z temperaturą, dlatego istotne jest, aby przeliczać wyniki na standardowe warunki, co pozwala uniknąć fałszywego wniosku o uszkodzeniu. Dodatkowo, pod uwagę należy brać, że różne typy silników mogą mieć różne wymagania dotyczące rezystancji izolacji, co jest kluczowe w procesie oceny stanu technicznego maszyn. Dlatego niezwykle ważne jest, aby podczas analizy wyników pomiarów bazować na solidnych podstawach teoretycznych oraz praktycznych doświadczeniach, co pozwoli na bardziej precyzyjne diagnozowanie stanu izolacji uzwojeń.