W tabeli zamieszczono wyniki kontrolnych pomiarów rezystancji uzwojeń stojana silnika trójfazowego połączonego w gwiazdę. Przedstawione wyniki świadczą o
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Poprawna odpowiedź wskazuje na przerwę w uzwojeniu W1-W2, co można zdiagnozować na podstawie pomiarów rezystancji. W przypadku silników trójfazowych połączonych w gwiazdę, każdy z trzech uzwojeń (U, V, W) powinien mieć zbliżoną rezystancję. W analizowanym przypadku, jeśli rezystancja między zaciskami V1-W1 oraz W1-U1 wynosi nieskończoność, oznacza to, że w obwodzie występuje przerwa. Tego rodzaju awarie mają poważne konsekwencje operacyjne, ponieważ przerywają ciągłość elektryczną, co prowadzi do nieprawidłowego działania silnika. Przerwa w uzwojeniu skutkuje brakiem obciążenia dla pozostałych uzwojeń, co może prowadzić do ich przegrzewania się i w konsekwencji do uszkodzenia. W praktyce ważne jest, aby regularnie przeprowadzać pomiary rezystancji uzwojeń, co jest zgodne z normami branżowymi, takimi jak IEC 60034, które podkreślają znaczenie monitorowania stanu technicznego maszyn elektrycznych.
Analizowanie niepoprawnych odpowiedzi wymaga zrozumienia, dlaczego proponowane odpowiedzi mogą wydawać się sensowne, ale są błędne z technicznego punktu widzenia. Wskazywanie na przerwy w uzwojeniach VI - V2 lub Wl - W2 pomija kluczowy fakt, że pomiary rezystancji wykazały nieskończoność tylko w odniesieniu do uzwojenia W1-W2. W przypadku przerwy w uzwojeniu VI - V2, mogłoby to sugerować, że rezystancja między V1 a W1 również byłaby nieskończonością, co nie miało miejsca. Podobnie, wskazanie przerwy w uzwojeniu Wl - W2 z perspektywy pomiarów rezystancji byłoby niepoprawne, ponieważ wyniki jasno wskazują na przerwę między W1 a W2, a nie Wl i W2. Jeśli chodzi o zwarcia międzyzwojowe, na przykład w uzwojeniu Ul - U2, te na ogół charakteryzują się zmniejszoną rezystancją, co jest sprzeczne z zaobserwowanymi wynikami. Takie błędne rozumienia mogą wynikać z niepełnego uwzględnienia zasady działania silników trójfazowych oraz ich uzwojeń w obwodach połączonych w gwiazdę. W praktyce, aby prawidłowo diagnozować tego rodzaju problemy, kluczowe jest nie tylko znajomość pomiarów, ale także zrozumienie, jak różne elementy układu wpływają na siebie nawzajem. Warto pamiętać, że w przypadku awarii silników trójfazowych, dokładna analiza pomiarów rezystancji oraz znajomość standardów branżowych, takich jak IEC 60034, są niezbędne dla zapewnienia ciągłości i bezpieczeństwa operacyjnego.