Poprawna odpowiedź to 0,05 g etakrydyny mleczanu. Aby zrozumieć, dlaczego ta ilość jest właściwa, warto przypomnieć sobie zasady obliczania stężenia roztworów. W przypadku 0,2% roztworu etakrydyny mleczanu, oznacza to, że w 100 g roztworu znajduje się 0,2 g substancji aktywnej. Zatem, aby obliczyć ilość etakrydyny potrzebną do przygotowania 25 g tego roztworu, stosujemy proporcję. Przykładowo, jeśli 100 g roztworu zawiera 0,2 g substancji, to 25 g roztworu będzie zawierać 0,05 g etakrydyny mleczanu (0,2 g x 25 g / 100 g = 0,05 g). Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w farmacji, gdzie precyzyjne dawkowanie substancji czynnych wpływa na skuteczność terapii oraz bezpieczeństwo pacjentów. Poprawne przygotowanie leków zgodnie z receptą jest fundamentem dobrej praktyki farmaceutycznej, a umiejętność obliczania ilości substancji czynnych jest niezbędna do zapewnienia jakości i efektywności stosowanych terapii.
Odpowiedzi takie jak 0,20 g, 0,50 g oraz 0,80 g są nieprawidłowe z wielu powodów, które warto szczegółowo omówić, aby zrozumieć, dlaczego obliczenia i podejście do rozwiązania tego zadania były błędne. Na przykład, wybierając ilość 0,20 g, można błędnie założyć, że jest to ilość substancji, która odpowiada 0,2% roztworu w 100 g, jednak takie podejście nie uwzględnia faktu, że przygotowujemy tylko 25 g roztworu. Pomijanie zasad proporcji w obliczeniach jest częstym błędem, który prowadzi do zawyżania potrzebnej ilości substancji aktywnej. Podobnie, wybierając 0,50 g czy 0,80 g, można opierać się na nieprawidłowym zrozumieniu stężenia i ilości roztworu, co może prowadzić do poważnych konsekwencji dla pacjentów, gdyż niewłaściwe dawkowanie może wpływać na skuteczność leku oraz bezpieczeństwo jego stosowania. W farmacji niezwykle istotne jest zrozumienie i umiejętność stosowania zasad obliczania stężenia substancji, co jest kluczowe dla zapewnienia najwyższej jakości i efektywności w pracy farmaceuty. Błędy w obliczeniach mogą wynikać z braku zrozumienia podstawowych zasad farmakologii, co podkreśla znaczenie ciągłego kształcenia się w tym zakresie.