Obiektyw szerokokątny jest idealnym rozwiązaniem do fotografowania dużych przedmiotów z małej odległości, zwłaszcza w ciasnych pomieszczeniach. Dzięki szerszemu kątowi widzenia, który zazwyczaj wynosi od 24 mm do 35 mm w przeliczeniu na pełnoklatkowy format, umożliwia uchwycenie większej części sceny, co jest niezwykle użyteczne w sytuacjach, gdzie ograniczona przestrzeń nie pozwala na oddalenie się od obiektu. Przykładowo, fotografując wnętrza budynków czy architekturę, obiektyw szerokokątny pozwala na ukazanie całej kompozycji, zamiast jedynie fragmentu. W standardach fotografii architektonicznej i wnętrzarskiej szerokokątne obiektywy są często zalecane, ponieważ eliminują zniekształcenia perspektywy, które mogłyby powstać przy użyciu obiektywu normalnego lub długiego ogniskowania. Dodatkowo, szerokokątne obiektywy często pozwalają na kreatywne kompozycje, w których można łączyć bliskie detale z szerszym kontekstem otoczenia, co zwiększa dynamikę fotografii.
Wybór niewłaściwego obiektywu w kontekście fotografowania dużych obiektów z małej odległości jest kluczowym błędem, który może prowadzić do nieporozumień w praktyce fotograficznej. Obiektywy lustrzane, chociaż oferują ciekawe efekty optyczne, nie są odpowiednie do ujęć w ciasnych przestrzeniach, ponieważ ich konstrukcja nie sprzyja szerokiemu polu widzenia. Lustrzanki najlepiej sprawdzają się w ujęciach portretowych lub naturalistycznych, gdzie można zachować pewną odległość od obiektu. Z kolei obiektywy długoogniskowe, które mają ogniskową powyżej 70 mm, są przeznaczone do uchwytywania detali z dużej odległości, co w kontekście ograniczonej przestrzeni prowadzi do nieefektywnego wykorzystania sprzętu – nie tylko nie będą w stanie uchwycić całości dużego obiektu, ale także mogą wprowadzać niepożądane zniekształcenia perspektywy. Użycie standardowego obiektywu, zazwyczaj oscylującego wokół 50 mm, również nie jest optymalne, ponieważ nie pozwala na uchwycenie wystarczającej ilości kontekstu w ciasnym pomieszczeniu, co może skutkować monotonnością ujęć i ograniczeniem kreatywności. Kluczowe jest więc zrozumienie, że w fotografii istnieje wiele narzędzi, które mają różne zastosowania i umiejętność ich doboru w kontekście sytuacyjnym jest niezbędna do uzyskania satysfakcjonujących rezultatów.