Głębia koloru 1-bitowa oznacza, że każdy piksel obrazu może przyjąć jedną z dwóch możliwych wartości, co przekłada się na dwa kolory: czarny lub biały. Taki tryb koloru nazywany jest trybem czarno-białym. W praktyce 1-bitowa głębia koloru jest najprostsza i często stosowana w aplikacjach, gdzie nie jest wymagane wyświetlanie wielu kolorów, takich jak stare systemy komputerowe, niektóre urządzenia drukarskie czy grafika wektorowa. W przypadku obrazów czarno-białych, wartością ogniwa (pixela) może być 0 (czarny) lub 1 (biały), co powoduje, że obraz staje się prosty i efektywny, zarówno pod względem pamięci, jak i przetwarzania. Zastosowanie 1-bitowej głębi koloru znajduje się także w prostych ikonach i symbolach, które nie wymagają zaawansowanej kolorystyki. Dobre praktyki sugerują, aby stosować ten tryb w sytuacjach, kiedy kolor nie jest kluczowy dla przekazu informacji czy estetyki, co pozwala na oszczędność zasobów. W kontekście standardów, czarno-biały obraz może być efektywnie kompresowany i przetwarzany, co jest istotne w kontekście optymalizacji dla urządzeń o ograniczonej mocy obliczeniowej.
Wybieranie odpowiedzi wskazujących na tryby takie jak Highcolor, Truecolor czy skala szarości pokazuje pewne nieporozumienia dotyczące podstawowych pojęć związanych z głębią koloru. Highcolor oznacza standard, w którym stosuje się 16 bitów do reprezentacji kolorów, co pozwala na wyświetlenie 65 536 kolorów. Z kolei Truecolor, operujący na 24 bitach, umożliwia wyświetlenie ponad 16 milionów kolorów, co znacząco przewyższa możliwości 1-bitowej głębi koloru. Stąd ich wybór jest błędny, ponieważ nie odzwierciedlają one ograniczeń wynikających z przydzielania tylko jednego bitu na kolor. Skala szarości także jest myląca; korzysta z większej liczby bitów, najczęściej 8 (co daje 256 odcieni szarości), co również nie jest zgodne z definicją 1-bitowej głębi. Typowe błędy myślowe w tym kontekście mogą wynikać z mylenia liczby bitów z ilością wyświetlanych kolorów; im większa głębia koloru, tym szerszy zakres kolorów, co nie jest możliwe w przypadku 1-bitowej reprezentacji. Aby uniknąć takich nieporozumień, ważne jest zrozumienie, jak różne tryby kolorów wpływają na jakość i zdolność reprezentacji obrazów, a także stosowanie odpowiednich narzędzi i standardów do odpowiednich zastosowań.