Głębia 8-bitowa oznacza, że każdy kanał kolorów (czerwony, zielony, niebieski) w systemie RGB może przyjmować 256 różnych wartości (od 0 do 255). W rezultacie, kombinując te trzy kanały, otrzymujemy 256 x 256 x 256, co daje 16,7 miliona kolorów. Niemniej jednak, kolejne konwersje i operacje, takie jak dithering, mogą wpływać na postrzeganą liczbę kolorów, ale podstawowa głębia 8-bitowa daje 256 barw na każdy kanał. Takie odwzorowanie kolorów jest powszechnie stosowane w grafice komputerowej, fotografii cyfrowej oraz w tworzeniu multimediów, co pozwala na wierne przedstawienie rzeczywistych kolorów. Wiele standardów, takich jak sRGB, opiera się na tej koncepcji, co czyni ją kluczowym elementem w pracy z obrazami w różnych zastosowaniach, od web designu po profesjonalną edycję zdjęć.
W kontekście głębi kolorów, odpowiedzi wskazujące na mniejszą liczbę barw, takie jak 16, 4 czy 16,8 miliona, wynikają z nieporozumień dotyczących podstawowych zasad działania systemów kolorów. Odpowiedź sugerująca 16 barw może wynikać z błędnego zrozumienia, jak działa reprezentacja kolorów w systemie binarnym. Przy 4 bitach, możliwe jest uzyskanie tylko 16 różnych wartości (2^4), jednak 8-bitowa głębia pozwala na znacznie większe odwzorowanie. Podobnie, odpowiedź wskazująca na 4 barwy może wywodzić się z mylnego założenia, że każdy kolor jest reprezentowany przez pojedynczy bit, co jest znaczącym uproszczeniem. W rzeczywistości, 8-bitowa głębia jest standardem w grafice komputerowej, umożliwiającym uzyskanie pełnej palety kolorów, co pozwala na realistyczne odwzorowanie obrazów. Z kolei odpowiedź mówiąca o 16,8 miliona barw odnosi się do całkowitej liczby kolorów, które mogą być wygenerowane przez połączenie trzech 8-bitowych kanałów, co jest prawdą, lecz nie odnosi się bezpośrednio do konkretnej liczby barw, które możemy uzyskać w kontekście pojedynczej głębi bitowej. Takie nieprecyzyjne myślenie prowadzi do pomyłek w zrozumieniu, jak dokładnie działa odwzorowanie kolorów w grafice cyfrowej.