Zasada kadru centralnego to jeden z podstawowych elementów kompozycji w fotografii, który polega na umieszczeniu głównego obiektu w centralnej części kadru. W przypadku przedstawionego zdjęcia, kwiat został umieszczony dokładnie w środku, co przyciąga wzrok widza i koncentruje uwagę na tym elemencie. Tego typu kompozycja sprawdza się szczególnie dobrze w przypadkach, gdy chcemy podkreślić istotę przedstawianego obiektu, a także w sytuacjach, gdy elementy tła nie konkurują z głównym obiektem. W praktyce, zasada ta jest często stosowana w portretach, gdzie twarz modela jest umieszczona w centrum kadru. Dobrą praktyką jest również zwrócenie uwagi na oświetlenie, które powinno być skierowane na główny obiekt, aby podkreślić jego detale. Należy pamiętać, że choć kadrowanie centralne może być efektywne, nadmiar tego podejścia może sprawić, że zdjęcia staną się monotonne. W takich sytuacjach warto eksperymentować z innymi zasadami kompozycji, aby urozmaicić nasze ujęcia.
Wybór zasad kompozycji w fotografii to kluczowy element, który wpływa na ostateczny efekt wizualny. Zasady diagonalnej, trójpodziału oraz linii horyzontu, choć mają swoje uzasadnienie i zastosowanie, nie są odpowiednie w kontekście przedstawionego zdjęcia. Zasada diagonalna polega na umieszczaniu elementów wzdłuż linii diagonalnych w kadrze, co ma na celu nadanie dynamiki i ruchu. W przypadku kwiatów, które są statycznymi obiektami, ta zasada może wprowadzać niepokój, a nie harmonijny efekt, który jest pożądany w kwiaciarniach lub ogrodach. Zasada trójpodziału polega na podziale kadru na dziewięć równych części za pomocą dwóch linii poziomych i dwóch pionowych, co pozwala na umieszczanie głównych elementów w miejscach przecięcia linii. Choć jest to technika powszechnie stosowana, w tym przypadku umieszczenie kwiatów w centralnej części kadru było bardziej odpowiednie. Z kolei zasada linii horyzontu ma na celu ustalenie poziomu horyzontu w kadrze, co jest szczególnie ważne w fotografii krajobrazowej. Umieszczenie linii horyzontu w dolnej lub górnej części kadru może wpłynąć na odczucie głębi i przestrzeni, jednak w kontekście zdjęcia kwiatów to podejście nie miało zastosowania. Kadrowanie centralne, które wybrano, pozwoliło na stworzenie silnego punktu zainteresowania, które przyciąga uwagę i podkreśla urodę głównego obiektu.