Odpowiedź f/8 i 1/250 s jest prawidłowa, ponieważ przy zastosowaniu filtru o krotności 4, należy skorygować zarówno wartość przysłony, jak i czas naświetlania, aby uzyskać odpowiednią ekspozycję. Filtr o krotności 4 oznacza, że ilość światła docierającego do matrycy jest zmniejszona czterokrotnie. W praktyce, aby to zrekompensować, można zwiększyć przepuszczalność światła poprzez otwarcie przysłony lub wydłużenie czasu naświetlania. W tym przypadku, zmiana przysłony z f/11 na f/8 (co odpowiada zwiększeniu o jeden krok) pozwala na przepuszczenie większej ilości światła. Dodatkowo, aby zrekompensować zmniejszenie ilości światła spowodowane filtrem, czas naświetlania powinien być wydłużony z 1/500 s do 1/250 s, co również odpowiada zwiększeniu o jeden krok. Zastosowanie tych dwóch korekcji prowadzi do uzyskania poprawnej ekspozycji. W praktycznych zastosowaniach, umiejętność dostosowywania ustawień aparatu w odpowiedzi na zmiany w oświetleniu jest kluczowa dla uzyskania zamierzonego efektu fotograficznego, szczególnie w warunkach, gdzie używa się dodatkowych akcesoriów, takich jak filtry.
Wybór innej kombinacji wartości przysłony i czasu naświetlania może prowadzić do błędnej interpretacji zasad ekspozycji, co w konsekwencji skutkuje niedoświetleniem lub prześwietleniem zdjęcia. Na przykład, odpowiedź f/16 i 1/125 s, mimo że teoretycznie zmniejsza ilość światła docierającego do matrycy, nie kompensuje skutków zastosowanego filtru. W przypadku filtru o krotności 4, zmiana na f/16 powoduje, że ilość światła jest jeszcze bardziej ograniczona, co zwiększa ryzyko niedoświetlenia. Ponadto, wydłużenie czasu naświetlania do 1/125 s jest niewystarczające, aby zrekompensować oba ograniczenia związane z przysłoną i filtrem. Zdarza się, że początkujący fotografowie pomijają fakt, że każdy krok przysłony i czas naświetlania mają swoje zdefiniowane wartości związane z ekwiwalentem ekspozycji. Warto również podkreślić, że zastosowanie f/8 i 1/125 s również nie spełnia wymagań, gdyż nie otwiera przysłony wystarczająco, by zapewnić odpowiednie naświetlenie w obliczu wykorzystania filtru. Takie błędy mogą wynikać z niepełnego zrozumienia zasady działania przysłony i wpływu filtrów na światło, co prowadzi do niepoprawnych korekcji ustawień aparatu. Kluczowe jest zatem pamiętanie, że każda zmiana w jednym z parametrów ekspozycji wymaga odpowiedniej korekcji w pozostałych parametrach, aby uzyskać pożądany efekt wizualny.