CorelDraw to od lat jeden z najważniejszych programów do tworzenia i edycji grafiki wektorowej. Grafika wektorowa, w przeciwieństwie do rastrowej, opiera się na matematycznym opisie kształtów – linii, krzywych Béziera, wielokątów czy tekstu. Dzięki temu projekty wykonane w CorelDraw można dowolnie skalować bez utraty jakości, co jest ogromną zaletą np. przy projektowaniu logotypów, wizytówek, plakatów czy grafiki użytkowej, która potem trafia do druku w bardzo różnych formatach. Moim zdaniem, umiejętność obsługi tego typu narzędzi to obecnie must-have w branży reklamowej i poligraficznej. CorelDraw pozwala na bardzo precyzyjną pracę z obiektami, daje dostęp do zaawansowanych narzędzi do edycji, eksportu czy przygotowania do druku według branżowych standardów, np. CMYK, Pantone, czy zarządzanie spadami i znacznikami cięcia. Często widzę, że właśnie dzięki takim programom można naprawdę rozwinąć skrzydła w projektowaniu – nawet osoby, które zaczynają od zera, po kilku tygodniach pracy z Corelem są w stanie przygotować profesjonalny projekt. No i nie ma co ukrywać: kiedy ktoś mówi o grafice wektorowej, CorelDraw obok Adobe Illustratora jest pierwszym skojarzeniem w profesjonalnym środowisku. Warto znać różnicę między grafiką rastrową a wektorową, bo to podstawa do świadomego wyboru narzędzi w codziennej pracy projektanta.
Temat narzędzi graficznych bywa mylący, bo na rynku jest cała masa programów i każdy z nich trochę inaczej podchodzi do tematu tworzenia grafiki. Wiele osób wybiera nieodpowiednie oprogramowanie, bo sugeruje się nazwą albo przeznaczeniem ogólnym, a nie technicznymi możliwościami programu. MyPaint to przykład programu typowo do grafiki rastrowej i cyfrowego malowania – świetnie się sprawdzi, jeśli chcesz tworzyć obrazy przypominające prace tradycyjnymi technikami jak akwarela czy ołówek, ale nie nadaje się do pracy z krzywymi i precyzyjnym wektorem. Publisher to z kolei narzędzie do składu publikacji, takich jak biuletyny czy ulotki, w którym można korzystać z gotowych szablonów czy prostego edytowania tekstu i obrazu, ale nie jest to program do tworzenia grafiki wektorowej w ścisłym sensie – raczej zarządza obiektami wstawionymi z innych źródeł. Adobe Photoshop to legenda, jeśli chodzi o edycję zdjęć i pracę na pikselach – to właśnie grafika rastrowa, idealna do retuszu, fotomontaży czy digital paintingu, ale kompletnie nie sprawdza się przy tworzeniu skalowalnych logotypów lub ilustracji, które muszą być powiększane do dowolnych rozmiarów bez utraty ostrości. Moim zdaniem, często myli się Photoshopa jako uniwersalne ‚do wszystkiego’, ale jednak w branży projektowej wybór programu zgodnie z jego specjalizacją to podstawa. Decydując się na pracę z grafiką wektorową, zawsze warto postawić na wyspecjalizowane narzędzia jak CorelDraw lub Adobe Illustrator – właśnie one dają pełną kontrolę nad krzywymi, obiektami i pozwalają na przygotowanie plików zgodnie z profesjonalnymi standardami druku i publikacji cyfrowej. Warto zapamiętać, że odpowiedni dobór narzędzi to pierwszy krok do efektywnej pracy i osiągnięcia zamierzonego jakościowo efektu.