Ustawienie źródła światła za modelem jest kluczowe dla uzyskania efektu światła ciągłego typu kontra, które działa na zasadzie kształtowania objętości i podkreślania konturów postaci. To podejście pozwala na stworzenie wyraźnego podziału między tłem a modelem, co jest istotne w fotografii portretowej oraz w sesjach modowych. Światło umieszczone za modelem tworzy silny kontrast, co skutkuje efektem świetlnym, który wydobywa teksturę i detale. Przykładowo, w portretach artystycznych czy reklamowych, takie umiejscowienie światła może pomóc w uzyskaniu dramatu i głębi obrazu. Dobrą praktyką jest również eksperymentowanie z wysokością i kątem padania światła, co może prowadzić do różnych efektów wizualnych. Zgodnie z zasadami oświetlenia w fotografii, kluczowe jest zrozumienie, że odpowiednie modelowanie światła może zmienić percepcję obiektu, co jest nieocenione w pracy z różnymi stylami i tematami.
Ustawienie źródła światła za aparatem może wydawać się logiczne, ponieważ pozwala na oświetlenie sceny w sposób bezpośredni. Jednak takie podejście prowadzi do płaskiego oświetlenia, które nie wydobywa głębi ani detali obiektu. W przypadku fotografii portretowej, światło umieszczone przed modelem bądź z jego boków może skutkować ostrym oświetleniem, które nie tylko nie podkreśla rysów postaci, ale także może tworzyć niekorzystne cienie, co często jest niepożądane. Ustawiając światło z boku modela, można uzyskać interesujące efekty cieni, jednak zbyt intensywne lub źle ukierunkowane światło może spowodować, że detale na twarzy będą zdominowane przez cienie, co może wprowadzać wrażenie nierównowagi w kompozycji. Co więcej, umieszczenie źródła światła z przodu modela zwykle prowadzi do płaskiego efektu, który nie oddaje trójwymiarowości postaci. Takie typowe błędy mogą wynikać z braku zrozumienia zasady działania światła i jego wpływu na percepcję obiektów. Właściwe modelowanie światła jest kluczowym elementem pracy każdego fotografa, który powinien dążyć do zrozumienia, jak najlepiej wykorzystać różne źródła światła, aby uzyskać pożądany efekt artystyczny.