Parametry f/5,6 i 1/250 s są odpowiednie do uzyskania efektu zamrożenia ruchu, ponieważ pozwalają na szybkie zamknięcie migawki, co jest kluczowe w momentach, gdy obiekty szybko się poruszają. Przy przysłonie f/5,6 uzyskujemy wystarczającą głębię ostrości, aby uchwycić kolarzy w ostrości, jednocześnie pozwalając na odpowiednie naświetlenie zdjęcia przy odpowiedniej ekspozycji. Używając czasu migawki 1/250 s, minimalizujemy ryzyko rozmycia spowodowanego ruchem kolarzy, co jest istotne w sportowej fotografii, gdzie często mamy do czynienia z dynamicznymi scenami. Przykładem zastosowania tej kombinacji parametrów może być fotografia wyścigów kolarskich, gdzie uchwycenie detali, takich jak wyraz twarzy kolarza czy dynamika jego ruchu, jest równie ważne co tło. Dobre praktyki fotograficzne w takich sytuacjach obejmują także dostosowanie ISO oraz balans bieli do warunków oświetleniowych, co pozwala na uzyskanie wysokiej jakości zdjęć z zamrożonym ruchem.
Ustawienia, które nie prowadzą do zamrożenia ruchu, często wynikają z niewłaściwego doboru parametrów ekspozycji. Na przykład, f/22 w połączeniu z czasem 1/30 s prowadzi do prześwietlenia i zbyt małej głębi ostrości, co skutkuje nieostrością zarówno w obiektach w ruchu, jak i w tle. Przysłona f/16 i czas 1/60 s również nie są wystarczające, ponieważ czas migawki jest zbyt długi, co skutkuje rozmyciem kolarzy w ruchu. Obie te kombinacje ustawień są niewłaściwe w kontekście fotografii sportowej, gdzie kluczowe jest uchwycenie dynamicznych akcji w ostrości. Wybierając f/8 i 1/125 s, można osiągnąć lepszy efekt, ale nadal czas migawki nie jest wystarczająco krótki, aby zamrozić szybko poruszające się obiekty. W praktyce, aby skutecznie uchwycić ruch, konieczne jest zrozumienie wpływu przysłony, czasu migawki oraz ISO na rezultat końcowy. Warto również zauważyć, że częste wprowadzanie zmian w tych parametrach podczas fotografowania w zmiennych warunkach oświetleniowych pomoże uzyskać zamierzony efekt i uniknąć typowych błędów, takich jak nieodpowiednia ekspozycja lub nieostrość ruchu.