Użycie filtru purpurowego podczas kopiowania negatywu czarno-białego na papierze wielogradacyjnym jest kluczowe dla zwiększenia kontrastu obrazu. Filtr purpurowy działa na zasadzie absorbowania światła zielonego i żółtego, co pozwala na lepsze wydobycie szczegółów w cieniach oraz uzyskanie głębszych tonów w ciemnych obszarach zdjęcia. Przykładowo, przy zastosowaniu negatywów o szerokim zakresie tonalnym, filtr purpurowy wspiera proces wydobywania detali w najciemniejszych partiach obrazu, co jest szczególnie istotne w fotografii artystycznej oraz w druku fine art. Dobrą praktyką w tym kontekście jest przeprowadzanie testów z różnymi filtrami wielogradacyjnymi, aby móc precyzyjnie dostosować kontrast oraz tonację obrazu do zamierzonych efektów. Warto również pamiętać, że odpowiedni dobór filtru ma znaczenie nie tylko dla samego obrazu, ale także dla ostatecznej jakości druku, co jest zgodne z zaleceniami wielu profesjonalnych laboratoriów fotograficznych.
Odpowiedzi zawierające kolory czerwony, niebieskozielony i żółty są niewłaściwe w kontekście zwiększania kontrastu obrazu na papierze wielogradacyjnym. Filtr czerwony, mimo że może wpływać na tonację obrazu, nie zapewnia efektywnego podkreślenia szczegółów w ciemnych obszarach, ponieważ nie eliminuje wystarczająco światła zielonego, które jest kluczowe dla wydobycia detali. Użycie filtru niebieskozielonego również nie przynosi pożądanych rezultatów; ten filtr jedynie osłabia ciepłe tonacje, a nie poprawia kontrastu. Z kolei filtr żółty, choć może być użyty do ogólnego ocieplenia obrazu, nie jest odpowiedni do zwiększania kontrastu, gdyż również nie blokuje efektywnie zielonego światła. W praktyce, wybierając filtr do druku na papierze wielogradacyjnym, należy kierować się zasadą, że każdy kolor filtru ma swoje specyficzne właściwości, które wpływają na końcowy rezultat. Zrozumienie tych zasad pomoże uniknąć typowych błędów myślowych, takich jak niewłaściwe przypisywanie właściwości filtrów do oczekiwanych efektów wizualnych. Kluczem do skutecznego druku jest przemyślane podejście i znajomość właściwości filtrów w kontekście ich praktycznego zastosowania w fotografii czarno-białej.