Kwalifikacja: AUD.02 - Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu
Naświetlenie materiału światłoczułego uzależnione jest od
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
W fotografii ważne jest, ile światła pada na materiał światłoczuły, na przykład na film czy sensor. Zależy to głównie od przysłony i czasu naświetlania. Przysłona to ta mała dziurka w obiektywie – im mniejsza liczba f, tym więcej światła wpada do aparatu. Przykładowo, przysłona f/2.8 wpuszcza znacznie więcej światła niż f/8. Czas naświetlania mówi nam, jak długo światło pada na sensor. Krótszy czas (np. 1/1000 s) ogranicza naświetlenie, co jest przydatne, gdy chcemy uchwycić coś w ruchu, jak na przykład w sportowej fotografii. Tam często używa się małej przysłony i krótkiego czasu, żeby zdjęcia były ostre. Dobrze jest wiedzieć, że te dwa parametry są kluczowe w kontrolowaniu ekspozycji. Dzięki nim można uzyskać różne efekty artystyczne oraz dobrze naświetlone zdjęcia.
Kiedy używamy telekonwertera, on trochę zmienia ogniskową obiektywu, co modyfikuje kąt widzenia. Natomiast nie wpływa bezpośrednio na ilość światła padającego na materiał światłoczuły. Telekonwerter zwiększa ogniskową, co oznacza, że światło może być mniej intensywne, ale przede wszystkim chodzi o to, żeby powiększyć obraz, a nie o kontrolę ekspozycji. Przy tym format rejestracji obrazu też jest ważny, ale nie zmienia naświetlenia. Różne formaty, jak pełna klatka czy APS-C, zmieniają tylko pole widzenia, ale zasady naświetlania pozostają takie same. A rodzaj aparatu, no cóż, to fakt, że może wpływać na technologie, ale nie mówi nam, jak ustawić przysłonę czy czas naświetlania. Kluczowe w profesjonalnej fotografii jest zrozumienie, że ekspozycję kontroluje się przez dobór tych dwóch parametrów, nie przez zmiany w obiektywach czy aparatach. Źle podchodząc do naświetlenia, możemy skończyć z zdjęciami, które są albo prześwietlone, albo niedoświetlone, co wynika z niewłaściwego zarządzania tymi kluczowymi elementami. Dlatego warto nie mylić tych technicznych aspektów, bo to jest ważne dla prawidłowej ekspozycji w fotografii.