Rasteryzacja to proces, w którym wektorowy obraz graficzny, zbudowany z obiektów opartych na matematycznych równaniach (takich jak linie, krzywe i wielokąty), jest konwertowany na bitmapę, czyli obraz rastrowy składający się z siatki pikseli. To podejście jest kluczowe w przypadku wyświetlania grafiki na urządzeniach, takich jak monitory czy drukarki, które operują na formacie rastrowym. Rasteryzacja pozwala na uzyskanie większej szczegółowości i jakości obrazu przy zachowaniu płynności w wyświetlaniu grafiki. Przykładem zastosowania rasteryzacji jest przygotowanie wektorowych grafik do druku, gdzie ostateczny obraz musi być w formacie rastrowym, aby zapewnić odpowiednią jakość i precyzję kolorów. W branży graficznej korzysta się z różnych algorytmów rasteryzacji, takich jak algorytm Bresenhama, który jest szeroko stosowany do generowania linii i kształtów na ekranie. Warto zauważyć, że rasteryzacja jest również wykorzystywana w technologiach renderowania 3D, gdzie obiekty wektorowe są przekształcane w rastrowe obrazy, co umożliwia ich wizualizację w czasie rzeczywistym.
Wektorowanie to proces odwrotny do rasteryzacji, polegający na konwersji obrazów rastrowych na wektory. Oznacza to, że wektoryzacja przekształca pikselowy obraz w reprezentację opartą na matematycznych równaniach, co w praktyce pozwala na uzyskanie skalowalnych grafik, które nie tracą jakości przy powiększaniu. Kalibracja odnosi się natomiast do procesu ustawiania parametrów urządzeń, takich jak monitory czy skanery, aby zapewnić dokładność odwzorowania kolorów i detali, a więc nie ma bezpośredniego związku z konwersją formatu obrazu. Trasowanie to termin często używany w kontekście wyznaczania ścieżek, na przykład w odniesieniu do trasowania sygnałów w sieciach komputerowych lub trasowania w kontekście drukowania. Te koncepcje mogą być mylone, ponieważ wszystkie dotyczą przetwarzania obrazów lub sygnałów, jednak skupiają się na różnych aspektach. Najczęstszym błędem jest błędne kojarzenie pojęć, gdyż wiele osób może myśleć, że wszystkie procesy przetwarzania grafiki są ze sobą powiązane w sposób bezpośredni, co prowadzi do nieporozumień i trudności w zrozumieniu ich zastosowań. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych procesów pełni inną rolę w szerokim zakresie przetwarzania danych graficznych.