Ustawienie obiektów względem osi symetrii przy pomocy wyrównania do środka w poziomie to jedna z podstawowych czynności w projektowaniu graficznym i DTP. Chodzi tu o to, by każdy wybrany element znalazł się dokładnie w równej odległości od lewej i prawej krawędzi wyznaczonego obszaru lub strony. Praktycznie wykorzystuje się to praktycznie wszędzie – od układów logo, przez infografiki, układy ikon, po skład tekstu na wizytówkach czy plakatach. Takie ustawienie zapewnia wizualną równowagę i porządek, co w branży jest wręcz standardem, bo oko ludzkie lubi symetrię. Z mojego doświadczenia wynika, że nawet drobne odchylenie od osi skutkuje wrażeniem chaosu, braku profesjonalizmu i ogólnego bałaganu, szczególnie w materiałach reklamowych. W programach typu Adobe Illustrator, CorelDRAW czy nawet PowerPoint funkcja „wyrównaj do środka poziomo” to podstawa codziennej pracy. Zawsze warto pamiętać o tej funkcji, bo to najprostszy sposób na szybkie uzyskanie efektu harmonii i estetyki. Moim zdaniem żadne inne wyrównanie nie daje tak uniwersalnego i przewidywalnego rezultatu, szczególnie tam, gdzie liczy się precyzja względem osi symetrii.
Kluczowym aspektem poprawnego ustawiania obiektów względem osi symetrii jest zrozumienie, jak działają poszczególne opcje wyrównywania. Często popełnianym błędem jest utożsamianie osi symetrii wyłącznie z pionowym ustawieniem, przez co wybierane są opcje wyrównania do góry lub środka w pionie. Te jednak odnoszą się jedynie do położenia elementów względem górnej lub środkowej krawędzi obszaru roboczego w pionie, co nie ma związku z osiową symetrią, jeśli chodzi o układ poziomy. Z kolei wyrównanie do lewej w poziomie sprawia, że wszystkie obiekty ustawiają się w jednej linii przy lewej krawędzi, ale absolutnie nie zapewni to efektu wizualnej równowagi względem osi symetrii, wręcz przeciwnie – wprowadzi asymetrię. Stąd takie odpowiedzi często biorą się z automatycznych skojarzeń z menu programów graficznych, gdzie wybór opcji wydaje się intuicyjny, ale nie zawsze jest zgodny z zamierzeniem projektu. Z mojego doświadczenia wynika, że wielu początkujących projektantów popełnia ten błąd, szczególnie gdy nie mają jeszcze nawyku sprawdzania efektu na podglądzie lub nie korzystają z prowadnic wyznaczających oś. W praktyce branżowej, zgodnie z zasadami kompozycji i dobrymi praktykami layoutu, tylko wyrównanie do środka w poziomie daje gwarancję, że elementy będą po obu stronach osi symetrii rozmieszczone równomiernie i estetycznie, co jest absolutnie kluczowe przy projektach wymagających precyzji i wizualnej harmonii.