Odpowiedź 40 kHz jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z Twierdzeniem Nyquista, aby zarejestrować pełny zakres dźwięków słyszalnych przez człowieka, który wynosi od 20 Hz do 20 kHz, częstotliwość próbkowania musi być co najmniej dwa razy większa od najwyższego rejestrowanego dźwięku. Z tego wynika, że minimalna częstotliwość próbkowania powinna wynosić 40 kHz. W praktyce, częstotliwości próbkujące na poziomie 44,1 kHz (standard dla płyt CD) oraz 48 kHz (standard dla produkcji filmowej) są powszechnie stosowane, ponieważ zapewniają wysoką jakość dźwięku i zachowują pełne pasmo słyszalne. Używanie zbyt niskiej częstotliwości próbkowania, jak 20 kHz czy 10 kHz, prowadziłoby do zniekształceń dźwięku i utraty istotnych informacji akustycznych. W zastosowaniach profesjonalnych, takich jak nagrania muzyczne czy produkcje audio-wizualne, zachowanie pełnego pasma częstotliwości jest kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości dźwięku.
Odpowiedzi takie jak 60 kHz, 20 kHz i 10 kHz pokazują pewne nieporozumienia dotyczące zasad próbkowania sygnałów audio. Częstotliwość 60 kHz jest wyższa niż wymagana do rejestracji dźwięków słyszalnych przez człowieka, co może prowadzić do nieefektywnego wykorzystania pamięci i zasobów przetwarzania. Z kolei częstotliwość 20 kHz nie spełnia wymogów jakości dźwięku, ponieważ nie pozwala na uchwycenie pełnego pasma słyszalnego od 20 Hz do 20 kHz. Ponadto, przy częstotliwości 10 kHz znacząco zniekształcone byłyby dźwięki na najwyższych rejestrach, co w praktyce oznaczałoby utratę detali i jakości dźwięku. Nieprawidłowe podejścia w zakresie częstotliwości próbkowania mogą prowadzić do tzw. aliasingu, czyli błędnego odwzorowania sygnału, co jest kluczowym zagadnieniem w inżynierii dźwięku. Dlatego ważne jest, aby zawsze wybierać częstotliwości próbkowania zgodne z zasadami Nyquista, które zapewniają właściwe odwzorowanie dźwięków i ich pełne zachowanie w nagraniach. Standardy branżowe, takie jak 44,1 kHz czy 48 kHz, są właśnie odpowiedzią na te wyzwania, gwarantując jakość audio w różnych zastosowaniach.