Obiektyw makro jest idealnym narzędziem do rejestrowania szczegółów małych przedmiotów, umożliwiając odwzorowanie w skali 1:1. Dzięki specjalnej konstrukcji optycznej, obiektyw makro pozwala na foczenie z bardzo małej odległości, co jest niezbędne do uchwycenia detali, które są niewidoczne gołym okiem. Przykładowo, w fotografii przyrodniczej lub produktowej, obiektyw makro umożliwia uchwycenie tekstury liści, detali owadów czy drobnych elementów biżuteryjnych. Użycie obiektywu makro pozwala również na uzyskanie płytkiej głębi ostrości, co jest pożądane w celu odseparowania fotografowanego przedmiotu od tła, co z kolei podkreśla jego szczegóły. W przemyśle fotograficznym standardem jest korzystanie z obiektywów makro, które mają oznaczenie „1:1” lub „true macro”, co świadczy o ich zdolności do odwzorowania rzeczywistych rozmiarów fotografowanych obiektów. Wybierając obiektyw makro, warto zwrócić uwagę na jego jakość optyczną, co zapewnia lepsze odwzorowanie kolorów i detali.
Wybór obiektywu rybiego oka do fotografowania małych przedmiotów w skali 1:1 nie jest odpowiedni. Obiektywy te charakteryzują się bardzo szerokim kątem widzenia, co powoduje zniekształcenia obrazu i nie pozwala na uzyskanie szczegółowych zbliżeń. Fotografia wykonana z użyciem obiektywu rybiego oka ma na celu uchwycenie szerokiego kontekstu, a nie detali. Z kolei obiektyw shift, znany z zastosowań architektonicznych, służy do prostowania linii i eliminowania perspektywy zbieżnej, co również nie ma zastosowania w makrofotografii, gdzie kluczowe jest odwzorowanie detali i bliskie foczenie. Teleobiektywy, natomiast, są projektowane do uchwytywania odległych obiektów, co sprawia, że nie nadają się do zdjęć z bliskiej odległości. Użytkownicy mogą popełniać błąd, myśląc, że dobierają odpowiedni obiektyw do fotografii detali, jednak brak zrozumienia specyfiki każdego z typów obiektywów prowadzi do niewłaściwych wyborów. Dobrym rozwiązaniem w takich sytuacjach jest zapoznanie się z właściwościami każdego obiektywu oraz jego przeznaczeniem, aby uniknąć pomyłek i uzyskać zamierzony efekt wizualny.