Kategorie: Animacja i multimedia Kolor i typografia
Barwy achromatyczne to takie, które nie mają wyraźnie określonego koloru – należą do nich tylko odcienie czerni, bieli i szarości. To właśnie dlatego Ilustracja 4 jest właściwą odpowiedzią. Moim zdaniem takie barwy są świetną bazą przy projektowaniu materiałów multimedialnych, bo pozwalają mocno skupić się na treści i czytelności. W praktyce branżowej stosowanie achromatycznych barw to często wykorzystywany zabieg w layoutach minimalistycznych, prezentacjach biznesowych czy stronach internetowych dla instytucji naukowych. Standardy projektowania graficznego (np. wytyczne WCAG dotyczące dostępności) także często odnoszą się do kontrastu opierającego się właśnie na achromatycznych zestawieniach. Warto dodać, że barwy achromatyczne są neutralne emocjonalnie – nie zaburzają przekazu kolorystycznego i dobrze łączą się praktycznie z każdym innym kolorem. To jest często niedoceniana zaleta w branży – pomaga zachować balans, gdy całość musi być profesjonalna i ponadczasowa. Z mojego doświadczenia wynika, że praca z barwami achromatycznymi naprawdę ułatwia późniejsze wprowadzanie akcentów kolorystycznych, na przykład CTA na stronach WWW – są wtedy bardziej widoczne.