Programy takie jak Audacity, Blender, GIMP, Inkscape i Skencil to doskonałe przykłady oprogramowania open source, co oznacza, że ich kod źródłowy jest dostępny publicznie, a użytkownicy mogą go modyfikować i dostosowywać do swoich potrzeb. Ponadto, wszystkie te programy są darmowe, co czyni je dostępnymi dla szerokiego grona użytkowników, w tym dla profesjonalistów oraz amatorów. Audacity jest znany ze swojej funkcjonalności w zakresie edycji dźwięku, Blender z modelowania 3D i animacji, GIMP z edycji grafiki rastrowej, Inkscape z grafiki wektorowej, a Skencil z prostych narzędzi do wektorowej ilustracji. Tego rodzaju oprogramowanie jest szczególnie cenione w branży kreatywnej, ponieważ pozwala na swobodny rozwój i innowacje bez obciążenia licencjami. W praktyce, korzystanie z open source sprzyja współpracy społecznościowej, co prowadzi do szybkiego rozwoju funkcji i poprawy jakości oprogramowania.
Twierdzenie, że programy takie jak Audacity, Blender, GIMP, Inkscape i Skencil służą wyłącznie do edycji i tworzenia grafiki rastrowej, jest nieprawidłowe, ponieważ każdy z tych programów ma swoją unikalną funkcjonalność. Na przykład, GIMP jest znany z możliwości edycji grafiki rastrowej, ale nie jest jedyny w tym zakresie. Audacity to narzędzie do edycji dźwięku, które nie ma nic wspólnego z grafiką, a jego funkcje są dedykowane wyłącznie do pracy z dźwiękiem. Blender, z kolei, jest zaawansowanym programem do modelowania 3D, które obejmuje animację, renderowanie oraz grafiki wideo. Oznacza to, że nie jest to program służący wyłącznie do tworzenia grafiki rastrowej. Inkscape i Skencil specjalizują się w grafice wektorowej, która różni się zasadniczo od grafiki rastrowej. Grafika wektorowa opiera się na matematycznych formułach do tworzenia obrazów, co pozwala na skalowanie ich bez utraty jakości, podczas gdy grafika rastrowa zbudowana jest z pikseli, co powoduje utratę jakości przy powiększaniu. Dlatego mylenie tych dwóch rodzajów grafiki prowadzi do fundamentalnych błędów w zrozumieniu narzędzi i ich zastosowań w praktyce. Ponadto, ograniczenie tych programów do jednego systemu operacyjnego, jak MacOS, jest również błędne, ponieważ większość z nich działa na różnych systemach, w tym Windows i Linux, co zwiększa ich dostępność i wszechstronność w zastosowaniach profesjonalnych oraz amatorskich.