Rozmycie to technika, która efektywnie imituje wrażenie ruchu w fotografii, co jest szczególnie przydatne w przypadku dynamicznych scen. Użycie filtru rozmycia pozwala na uzyskanie efektu, w którym ruch obiektów jest wyraźnie zarysowany, co nadaje fotografii dynamizmu i ekspresji. W praktyce, rozmycie można wykorzystać, aby podkreślić ruch w sportach, podczas fotografowania pojazdów poruszających się z dużą prędkością lub w przypadku innych dynamicznych sytuacji. Dobrym przykładem zastosowania jest technika panningu, gdzie aparat jest ustawiony na podążanie za poruszającym się obiektem, a tło zostaje rozmyte, co tworzy złudzenie prędkości. Warto pamiętać, że stosowanie rozmycia powinno być zgodne z zasadami kompozycji i estetyki, aby nie odwracać uwagi od głównego tematu zdjęcia. W standardach fotografii, rozmycie jest zalecane do uzyskania estetycznego i profesjonalnego wyglądu zdjęć ruchomych.
Wyostrzanie, szum i pikslowanie to techniki, które w odmienny sposób wpływają na obraz i nie mogą być używane do uzyskania efektu wrażenia ruchu. Wyostrzanie zwiększa kontrast krawędzi w zdjęciach, co skutkuje wyraźniejszymi detalami, ale nie oddaje dynamiki ruchu. Użytkownicy często mylą wyostrzanie z dynamiką, ponieważ mocno wyostrzone obrazy mogą wydawać się bardziej żywe, jednak nie oddają one poczucia ruchu, a jedynie poprawiają szczegółowość statycznych scen. Szum z kolei odnosi się do przypadkowego zakłócenia obrazu, które może być wynikiem wysokiej czułości ISO lub niskiej jakości matrycy, co wprowadza niepożądane artefakty do fotografii, ale nie przyczynia się do wrażenia ruchu. Pikslowanie, czyli proces przekształcania obrazu w postać bloków pikseli, może być używane w grafice komputerowej, ale nie w tradycyjnej fotografii, gdyż również nie tworzy efektu ruchu. Dla wielu fotografów typowe błędy myślowe polegają na myleniu różnych efektów i ich zastosowań. Aby uzyskać zamierzony efekt dynamizmu, warto skoncentrować się na technikach, które bezpośrednio oddziałują na postrzeganie ruchu, takich jak rozmycie, zamiast poszukiwać rozwiązań w technikach, które skupiają się na podkreśleniu detali lub wprowadzeniu zakłóceń do obrazu.