Tryb kolorów RGB (Red, Green, Blue) jest jednym z podstawowych trybów używanych w projektach multimedialnych, zwłaszcza w grafice komputerowej oraz podczas pracy z wyświetlaczami elektronicznymi. RGB opiera się na adytywnym modelu kolorów, w którym kolory tworzone są przez łączenie światła w trzech podstawowych barwach: czerwonej, zielonej i niebieskiej. Jest to idealny wybór dla projektów, które będą prezentowane na ekranach, ponieważ wszystkie nowoczesne monitory i urządzenia mobilne wykorzystują ten model kolorów do wyświetlania obrazów. W praktyce oznacza to, że każdy kolor w tym modelu jest reprezentowany jako kombinacja tych trzech barw, co pozwala na stworzenie szerokiej palety kolorów. Zastosowanie RGB w projektach multimedialnych jest zgodne z branżowymi standardami, co zapewnia spójność i prawidłowe odwzorowanie kolorów na różnych urządzeniach. Na przykład, przy projektowaniu grafik na stronę internetową, wybierając kolory w palecie RGB, zapewniamy, że użytkownicy będą widzieć te same kolory niezależnie od używanego przez nich wyświetlacza.
Chociaż LAB, CMYK i HSL to także tryby kolorów, nie są one odpowiednie do projektowania grafiki do projektów multimedialnych, które mają być wyświetlane na ekranach. Tryb LAB (CIE L*a*b*) jest systemem, który ma na celu odwzorowanie kolorów w sposób, który jest bardziej zbliżony do tego, jak człowiek postrzega kolory. Mimo że jest to wszechstronny i bardzo dokładny model, jest on używany głównie w kontekście kolorowej analizy w druku i nie jest bezpośrednio przystosowany do wyświetlania na ekranie. Z kolei model CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black) jest powszechnie stosowany w druku offsetowym i polega na subtraktywnym mieszaniu kolorów. Ponieważ jest to model stworzony z myślą o drukowaniu, nie oddaje w pełni spektrum kolorów, które mogą być wyświetlane na ekranach, co często prowadzi do problemów z odwzorowaniem barw, zwłaszcza w przypadku jaskrawych kolorów. HSL (Hue, Saturation, Lightness) jest bardziej intuicyjnym sposobem reprezentacji kolorów, ale również nie jest standardem w projektowaniu grafiki na potrzeby multimedialne. Użytkownicy często popełniają błąd, sądząc, że wszystkie tryby kolorów są równoważne i można je stosować zamiennie w różnych kontekstach, jednak każdy z tych modeli ma swoje zastosowania i ograniczenia, które należy znać, aby uniknąć problemów z odwzorowaniem kolorów w projektach multimedialnych. Dlatego kluczowe jest stosowanie trybu RGB, aby zapewnić najlepszą jakość i spójność kolorów w grafikach przeznaczonych do wyświetlania na ekranach.